Vilken typ av Lina, Tafs, och Flugstorlek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken typ av Lina, Tafs, och Flugstorlek?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken typ av Lina, Tafs, och Flugstorlek?

Nu äger jag alltså ett flugspö 5/6 men bara ett fåtal flugor vars namn jag inte vet.
    Det ligger en wf-flytlina på rullen med den ska väl bytas till en annan flyt vad det lider. Har någon några idéer om vad som kan vara lämpligt där.
    Och tafsen då, ska det vara nylon eller flätad? Såg att det satt en ögla på linspetsen.
    Jag har tänkt fiska öring och harr. Jag tror jag vet vilka flugor som kan gälla men i vilka storlekar bör jag skaffa dem?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Varför ska du byta lina?

Linan byter man när den har börjat krakelera, efter många års användning.
    Lite krackel gör inget.

Köp en liten flaska "Loop Rapid Line", kostar ett par tior och gnid linan med denna smet, flanelltrasa (gammal skjorta) är bra.
    Då blir den ren och glatt, håller längre dessutom.
    Kan man göra när man ser att linan behöver detta, ett par gånger per säsong.

Vad gäller tafsen, kan jag varmt rekommendera flätad öringtafs från Loop eller Strömsländan, de har små öglor i båda ändarna.
    Enkelt att byta om du vill växla med en sjunktafs t.e.x.

Sista halvmetern, eller metern som du knyter flugan i, skall vara en vanlig nylonlina runt 0.20mm.
    Slå en ögla i ena änden, så är den också enkel att byta.
    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Visions presentationslina tycker jag fungerar bra, har inte testat några andra presentationslinor men den fungerar. 500:- kostar en sådan. Vill du inte betala så mycket kan du skaffa en scientific angel lina, dom är billiga. typ 250:-. Tafsen beror det på. Fördelarna med en flätad är ju att det finns i sjunkade versioner så att du kan få ner flugorna på botten och att dom sträcker ut sig bättre, det har iaf jag upplevt. Ska du fiska just under vattenytan ner till en meter så behöver du ingen sjunktafs. Då drar flugan ner linan, om det inte är en flätad som flyter. Men nedanför 1 meter och ner till 2-3 meter så kan du behöva en sjunktafs. Ska du ännu längre ner får du investera i en sjunklina.
      Mitt råd är att köp nylontafsar. Dom är billiga, 15kr kan du få dom för om du investerar på reor. Öglan på linspetsen är till för att fästa tafsen i om du undrar . Spetsen på tafsen brukar jag köra 0.16 - 0.18 till torrflugorna och 0.18 - 0.22 till våtflugorna. Flugorna finns det en hel skog med. Men skaffa några dagssländor, Europa12:or, getingar(speciellt till harren) och guldskallenymfer i storlek 12. Kanske några Streaking Caddis och öringstreamers i stl 8 - 10. Det brukar alltid fungera. Det varierar kraftigt från ställe till ställe. Hör med din någon fiskebutik i närheten, dom brukar ha tips. Sen kan jag rekommendera dej i att köpa något flytmedel, särskilt om du ska fiska i forsar och/eller tänkte stripa flugan. Lycka till!
      Senast ändrad av Max; 2004-01-08, 19:24.

Kommentera

Jag tänkte ju som så att det inte är mycket mening att börja spendera på hittan och dittan innan man kommit underfund med flugkastets grunder och att det börjar stämma med timingen.

I det läget kan man ju börja tänka på om lina A eller lina B, presenterar fluga X eller fluga Y bäst.

Att hålla sig till öglesystemet åtminstone i början underlättar mycket och själv använder jag det systemet fortfarande efter 15 års flugfiskande i fjäll, sjö, älv och hav.
        Men jag använder naturligtvis även poly- och nylontafsar.

För tunn tafs är en styggelse, flugan snärtar i kastet och tafsen kan gå av.
        Men då är vi ju inne på flugor för större öring och regnbåge, där tafsvalet hamnar mellan 0,25 till 0,35mm.

Kommentera

Originally posted by Max
          Visions presentationslina tycker jag fungerar bra, har inte testat några andra presentationslinor men den fungerar. 500:- kostar en sådan. Vill du inte betala så mycket kan du skaffa en scientific angel lina, dom är billiga. typ 250:-
          Scientific Angler linorna är väl ett av det dyraste märket på fluglinor?

Kommentera

dom har gjort några dyra men också billiga linor med bra kvalitet. . 290 - 699:- på willyssportfiske

Kommentera

Mitt tips: Snåla INTE på linkvalité.(bra/dyra linor både håller å kastar i regel bättre)

"Öglesystemet" är överlägset till nybörjare.Bra såtillvida att det är lättskarvat å lättbytt.Däremot gör öglorna att flugan har ytterligare ställen att fastna i samt att kast å presentationen inte blir lika bra(tafsen får ett ökat vindmotstånd samt blir lixom ledad).

Ang. flugval: Skulle jag bli tvingad att använda EN ENDA fluga att använda året om från norr till söder i resten av mitt liv skulle d bli Guldribbat haröra.

Kommentera

Intressant, må jag säga. Beträffande linan. Den är två år och enligt Blirre bör den nog bytas snart.

Kommentera

Scientific Anglers linor står i en klass för sig, håller jag med om.

Men man ska inte tro att man slipper kastträna bara för att man köper en dyr/fin lina.
                  Man kastar inte en meter längre, förrän man lärt sig själva tekniken.

Har en gammal FIG-lina från 80-talet, som jag lätt kastar flugan över 20 meter med. Den får hänga med ett tag till.

Att kasta lång är ju ofta det man vill klara att lära sig som nybörjare, men jag tycker att linans hanteringsmöjligheter är viktigare.

För övrigt är det SA som gör Loops linor och ur det programmet vill jag rekommendera en lina som heter Distance 75.
                  Denna lina är underbart enkel att fiska med, både roll, spey och överhandskast, jag älskar den.
                  Med 7,5 meter klump är den lätt att ladda i trånga lägen.

Angående öglesystemet; inga gångjärn på mina öglor i alla fall och vad beträffar krokars benägenhet att fastna i tafsen, handlar det om någonting i kasttekniken som inte jag har råkat ut för i alla fall, ännu.

Kommentera

Har tidigare fått ett skämtsamt erbjudande om intensiv kastträning i snö.
                    Ska först ge linan ett bad och rekonditioneringskur och ge mig ut på snöpulsning sen.

Jag har kanske lyckats kvadda linan när det är genomfört!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X