flugor till öring och regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugor till öring och regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugor till öring och regnbåge

tjenna alla flugfiskare där ute.

Jag tängte åka til en sjö i närheten (örsjön). En så kallad put and take sjö där det finns öring och regnbåge, så jag undrar vad man sa ha för flugor såhär års?

jag är ganska ny få flugfiske så ge mig lite tips ´på hur man fiskar med flugorna.

Tacksam för svar.

NAJS! sjön är ca 2-3 meter djup och jag kör med flytlina
    Senast ändrad av FishArN; 2009-10-13, 17:09.

Kommentera

Jag ska dela med mig av det lilla jag har lärt mig under 2 månaders intensivt flugfiske, som nybörjare.

Om du fiskar med flytlina, skulle jag faktiskt vilja rekommendera gul eller grön montana eller haröra med guldskalle. Känner du till dem? Jag har själv kört rätt hårt med olika slags imitationer och faktiskt lyckats kroka en fin regnbåge men som sjön bestämde sig för att behålla. Ingen större lycka på torrfluga, än!

Min favorit är givetvis boobiefluga med fiskad med sjunklina. Vit, gul, olivgrön har jag hittills fått drygt 5 fina regnbågar på. Låt linan sjunka ner och lägga sig på botten, ta med flugan med små korta och några något längre knyck, sen paus och upprepa tills fisken är tillräckligt uppretad och hugger.

Kommentera

najs ja ja känner till montana och haröra och harörat kan jag binda samt wooly buggern. men montanan och harörat e väll ganska lika ändå?? boobie flugan lät som en bra fluga så den ska ja väll försöka binda på ett eller annat vis.

Kommentera

har vart ute själv några gånger nu och fluga lite båge och öring de som funkat bäst för mig är wolly worm,
          mindre modelen av montana. sen har ja haft riktigt bra fiske på nymfer som just går några cm under ytan som jag tar hem grymt sakta men långa dragningar

Kommentera

tack för tipset. hur många har du fått då?

Kommentera

Montanan är lätt bunden.

Krok: Streamer krok 8 eller 10.
              Stjärt: Några strån svart tupp ( orginal ) Alt. gul eller rosa marabou ca 2-3 cm långt ( Hökensås Montana ).

Kropp och rygg = Svart Chenille.

Thorax = Bröstet: Gul chenille, lindat till en kula en liten bit bakom kroköglan.

Hackle: Svart.

Bind in stjärten + Chenillen, och gå fram med bindträden ca 3/4 av krokens längd. Följ efter med den svarta Chenillen. Låst den med tråden. Klipp inte av överskottet av chenillen än! Vik den dubbel och lås den med tråden så du har en liten chenille ögla.

Bind in litet gul Chenille, och gå fram med bindtråden till kroköglan.

Linda den gula chenillen till en "kula" Glöm inte att lämna plats för huvudet bara!

Framför denna kula. Bind in ett svart tupphackle. gå bakom "kulan med bindtråden igen.

Linda tupphacklet 3 - 4 jämna, glesa varv över "kulan". Låst hacklet med tråden. Klipp av överskottet.

Gå tillbaka till framför kulan igen.

Lägg nu den dubbel vikta, svarta chenillen som ett "tak" uppepå den gula chenillen. Lås med tråden. Gör ett huvud och avsluta.

Wolly Worm:

Streamer krok 8 och 10

Stjärt: kort, rött garn (Orginalet) Alternativt Marabou. ca 2cm långt och tvärt avklippt....typ Red Tag.

Kropp: Rak kropp av någon ljust färgad Chenille. Min favorit är gul eller ljust grön kropp med svart hackle. Du kan lägga in ett par varv bly eller tunn koppar tråd nästan längst fram på kroken innan du lindar chenillen om du vill att Wooly'n ska sjunka med huvudet först? Men den funkar fint oförtyngd också.

När du bundit in Chenillen, Bind in ett långt svart eller brunt Hackle. Bind in fjädern, så den "konvexa", dvs. den böjda undersidan av hackle fjädern pekar mot krok öglan. Detta får hackle stråna att peka framåt när du väl bundit in hacklet.

Gå fram med chenillen nästan framme vid krok öglan. Linda sedan hacklet i en gles, men jämn spiral längs kroppen.

Gör huvud och avsluta flugan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-14, 20:34.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

härligt. nu får man prova att binda några sådana

Kommentera

i örsjön så kan du köra med streamers och lite större flugor gärna med guldskalle, men även olika torrflugor funkar bra (harröra, montana bara för att nämna några).

då de är 2-3m djupt där så ska du helst ha guldskalle (om du kör med flytlina). de kan vara ganska trögt fiske just nu men testa

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  150 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X