Problem med "dubbeldrag" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med "dubbeldrag"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med "dubbeldrag"

Hej.

Jag har börjat flugfiska sen några veckor tillbaka och det går sakta framåt.
    Nu har jag försökt ge mig på dubbeldraget och stött på lite problem.

Ibland slår flugan på spön både i fram och bakkast.

Och vid framkast så har flugan/tafsen en tendens att bilda en loop där flugan fastnar på skjutlinan.

det känns som att börja lära sig att kasta från början.
    I övrigt så längtar jag tills jag får till tekniken, när jag får till det, då känns det jävligt skönt att kasta 15-20m med lite ansträngning

Jag vill gärna gå på en kurs, med på SFC i stockholm har de inte hört av sig än.
    Någon som vet någon bra instruktör som kan ge en liten kurs?

tips på dubbeldrag/kurs mottages gärna!

/John

Du verkar ha lite fel tajmning i kasten. Därför får du s.k tailing loops. Du låter troligtvis inte linan sträcka ut ordentligt i fram eller/och bakkastet. Prova att ta ned tempot och skapa en längre kaströrelse så att lina och tafs kan utnyttja den extra energi du sätter till linan med dubbeldrag.
    Sen att du får flugan på spö vis kast skapas troligtvis av att du inte har rätt vinkel mot kroppen. Vinkla ut spöt en aning så du får linan att gå vid sidan av dig och var noga att inte vrida armen horisontalt under kastet.
    Gå gärna in på ex. edgeflyfishing.com och sök på talingloops och dubbeldrag.
    Det finns en hel del tips där.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
      Du verkar ha lite fel tajmning i kasten. Därför får du s.k tailing loops. Du låter troligtvis inte linan sträcka ut ordentligt i fram eller/och bakkastet. Prova att ta ned tempot och skapa en längre kaströrelse så att lina och tafs kan utnyttja den extra energi du sätter till linan med dubbeldrag.
      Sen att du får flugan på spö vis kast skapas troligtvis av att du inte har rätt vinkel mot kroppen. Vinkla ut spöt en aning så du får linan att gå vid sidan av dig och var noga att inte vrida armen horisontalt under kastet.
      Gå gärna in på ex. edgeflyfishing.com och sök på talingloops och dubbeldrag.
      Det finns en hel del tips där.
      Tack för tipsen.

Vad menar du med " var noga att inte vrida armen horisontalt under kastet"?

Kommentera

Ursprungligen postat av chaval Visa inlägg
        Tack för tipsen.

Vad menar du med " var noga att inte vrida armen horisontalt under kastet"?
        Fattar varför du frågar om det nu när jag såg vad jag skrivit i svaret.
        Vertikalt ska det naturligtvis vara , inte horisontalt. Det jag menar iaf är att det är spötoppen som bestämmer linans läge under kast.
        Om du vinklar ut med spötoppen från kroppen så kommer linan att följa efter i den rörelsen och gå vid sidan av dig. Pekar du spötoppen inåt mot kroppen kommer linan följa efter och gå mot kroppen och spö. När du dubbeldrar ska bara draghanden förflytta sig medan kasthanden alltid utför samma rörelse med samma vinkel.

Hoppas att du fattade något av det jag försöker förklara. Om inte får du fråga mer.
        Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-19, 23:15.
        sigpic

Kommentera

Jag tror att du tar i för mycket när du kastar. Flodström har skrivit en väldigt bra beskrivning på hur dubbeldrag ska utföras. Men du får leta på den själv, den finns nånstans här på forumet. Prova att sök på dubbeldrag
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Instruktör > läsa / se filmer etc. Bör kunna få 1-2 timmar med instruktör för priset av en bok/film, vilket imo är mycket mer givande.

Kommentera

Ursprungligen postat av JensB Visa inlägg
                http://www.kastskolan.se/

Instruktör > läsa / se filmer etc. Bör kunna få 1-2 timmar med instruktör för priset av en bok/film, vilket imo är mycket mer givande.
                Hah

Den jävkla sidan. Jag har försökt skapa konto där flera gånger utan framgång
                Felkoder och bugar på den sidan....ska väl ta o maila de.

Kommentera

varje gång du drar till i linan så skall den handen SNABBT ryckas tillbaka till utgångspunkten du hade innan du drog till. (mycket enkelt beskrivet) då är du en bit påväg

är det jobbigt å kasta så kastar du fel, det är spöt som kastar inte du och dina krafter i armarna (även här enkelt beskrivet)

Mel Krieger, R.I.P, är duktig på att visa olika felkast och hur det rättas till. Sök på youtube på han.

Kommentera

Ursprungligen postat av ewertus Visa inlägg
                    Mel Krieger, R.I.P, är duktig på att visa olika felkast och hur det rättas till. Sök på youtube på han.
                    Jag har tittat på massa Mel Krieger filmer. Tailing loop beror på konkav rörelse av spötoppen. Alltså borde "hårdare" spö eller mindre kraft i kaströrelsen kunna hjälpa? Jag antar att det kan bero på att du tillför lite mer kraft i själva dubbeldraget som då gör att då får en konkav bana av spötoppen?

Dock ska du nog inte lyssna allt för mkt på mig :p
                    Senast ändrad av lethul; 2010-02-19, 09:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X