kirunafjället - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kirunafjället

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kirunafjället

Hej jag ska till kirunalägret nästa år.Jag undrar vad man ska ha med för saker och vilka flugor som är bra på fjället. sen undrar jag vad jag ska ha med mig för spö vilken klass och vilken lina.

Området runt Kiruna är stort, så det är inte så lätt att ge några specifika råd utan att veta var du ska fiska. Var siktar du på? Kaitum? Sandåslandet? Torne älv?
    och vad vill du få på kroken?
    sigpic

Kommentera

Jag vet inte riktigt var men jag ska fiska öring röding harr och kanske lite gädda.

Kommentera

Ps det är flug fiske som gäller

Kommentera

Jag var själv på kirunalägret detta året. Och som sagt så kan det variera beroende på var du ska fiska. Som jag förstod det så fiskar de på nästan samma ställen varje år: Takko, Pirrti, Rautas och Ales(jag är inte helt säker på hur Pirrti stavas, men typ så). Vart du ska beror på din ålder och erfarenhet av flugfiske. Är du något av en nybörjare åker du nog antingen till Takko eller Pirrti.

I Takko/Pirrti är det främst harr som gäller, men man får även fiska lite gädda. Det är fysisk omöjligt att inte fånga fisk här. Du kan nästa sträcka ut armarna och vissla så kommer dem. En av de jag träffade på kirunalägret sa att han hade fått över 120 harrar när han var i Takko. Men du har nog ingen stor chans att fånga rekordharren precis. Flugvalet är ganska lätt. Ett par exempel på bra flugor är Europa 12, black gnat, olika sorters klinkhammer, superpuppan, haröra och många fler. Jag kan garantera dig att du har en fluga som fångar fisk här.

Är du ganska skicklig eller kanske bara något äldre åker du förmodligen till antingen Rautas elller Ales. Rautas är det ända stället där du kan få alla fyra arter: Öring, harr, rödig och den svårkrokade siken. Ales är det absolut mest svårfiskade på hela kirunalägret. Här är det röding och öring som gäller. När jag var på kirunalägret var jag i Ales. Man kan säga att en röding/öring i ales är värd 100 harrar i takko. Jag är och andra sidan mycket glad att jag åkte till ales eftersom jag lyckades fånga kirunalägrets största fisk! det var en öring på runt 3 kg som kämpade i nästan 20 minuter. Jag var fullständigt livrädd att den skulle släppa eftersom jag vid ett par tillfällen bara hade ett fåtal meter backinglina kvar och en 0,15 mm tafs i andra änden. I Ales är flugvalet något svårare. Haröra är ett måste. Annars är det bara att ta med sig ett par standardflugor, t.ex. europa 12, black gnat, streaking caddis m.m. En fluga som jag lyckades förvånadsvärt bra med var en gul klinkhammer med vit vinge som jag band när jag var på kirunalägret. Ta även med dig några regnbågs streamers. Det är bra att ha om fisket blir alltför svårt. Den stora fisken jag fick nappade på en vit dog nobbler som jag beställt från flugor.se. Men den riktiga svårigheten i Ales är helt enkelt att hitta fisken. Prova nya ställen hela tiden så kommer du nog att lyckas till sist.

Nu har jag skrivit allt jag vet. Lycka till på fjällen.

Kommentera

tack så mkt

Kommentera

jag skulle åkt till ales i år på kirunalägret men fick en jävla lunginflammation 1 VECKA INNAN!!
              Senast ändrad av jerkLudde; 2010-07-22, 16:29.

Kommentera

Fy fn!!! Snacka om otur!
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag for på ett lägger i år skulle fiska öring å röding vi fick riktigt mycket fisk, vi fick fläst öringar på E:12 men jag fick på en riktiggt stor på en goddar caddis men den tappade jag vilket va otur för de va den största jag hadde fått då, pluss att de fanns riktigt många sländor så då fick man lov att tästa de oxå.

på röding testa vi olika men bäst va tkk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  149 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X