Fiska Harr !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska Harr !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska Harr !?

Tänkte att iår ska jag försöka att fånga en harr.
    Jag bor i småland, och är inte så sugen på att åka ändå upp till Norrland än, men självklart kan jag tänka mig att åka flera timmar.
    så har ni några tips på bra harrfiske?
    / Daniel
    www.amofishing.blogspot.com

Hej!

Tyvärr blir det väl att tuffa upp till Norrland ( Idsjö strömmen / Gimån vid Bräcke. dvs. Jämtland). Alternativt Norge: Hola, Sömåa och Rena t.ex. Den senare är ett biflöde till älven Glomma t.ex. ligger i Femunds marka i höjd med Idre. Då ska du väl få ett bra Harrfiske utan att behöva resa riktigt långt norrut. Dalarna, (Särna / Idre området har väl en del godkända Harr strömmar med förresten.

Här är en video från Idsjö strömmen:

Och litet om Hola och Sömåa.

Juli eller Augusti är bra tider att åka. Ta med någon "liter" Djungel olja eller dito mygg medel är ett tips.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-08, 11:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kan du tänka dig sjöharr så finns det ju harr i vättern. Annars är värmland och dalarna de sydligaste län där du hittar harr från ditt håll.

Kommentera

Tack så mkt för infon.
        Om man ska fiska i Gimån, vilken sträcka är den bästa då?
        www.amofishing.blogspot.com

Kommentera

Österdalälven och Ore älv, Mora/Orsa så spar du 30 mil till.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Amopike Visa inlägg
            Tack så mkt för infon.
            Om man ska fiska i Gimån, vilken sträcka är den bästa då?
            Idsjö strömmen i den övre delen av Gimån. Fiska inte vid Bräcke! Alldeles för mycket folk! Rena Vasaloppet. Väl värt att åka ca 2 - 2 1/2 mil extra för att fiska av Idsjöströmmen istället.

En kompis och jag var där för ett tag sedan. Det var kul att ligga på mage på den gamla, numer mycket sällan använda gamla bron. Och kika på de fina harrrarna som stod där under och balanserade i strömmen och ibland steg till ytan i en båge och tog något flygfä med ett sörplande som ekade mellan bro pelarna.

Men som Guideline tipsade om. Oreälven och Österdalälven är nog ett bra alternativ det med. I synnerhet Oreälven.

Och slår det fel där? Då är det ju inte speciellt långt till Särna / Idre och de vatten i Norge jag skrev om förut.

Fireraptor och jag ska förresten till Hola och Rena för att fiska Harr någon av de första veckorna i augusti.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-08, 13:03.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ljusnan håller i de flesta strömmar gott bestånd av harr. För ca 10 år sedan var 25 harrar/kväll mitt i centrala bollnäs normalfångst. Snittet är dock runt 3hg, större harr får man nog åka en bit för...

Alternativet finns dock. I stort bara e4an raktnorrut...
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Dagkorten i idsjöströmmen går på 5-600kr om man nu ens får tag i dem. Det finns harr i andra strömmar med. Stavreströmmen som ligger närmast bräcke håller harr, men det är öringen som dominerar. Ån är lång och det finns mkt att fiska på på lite billigare kort. Längre upp i Jämtland finns en massa bra harrvatten, även härjedalen har bra.

Kommentera

Annars har du Gysingeforsarna ovanför Uppsala i närheten av Tierp!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  151 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X