Vilken Lina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Lina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken Lina ?

Har köpt mej ett vision attack klass 8 som jag tänkt fiska gädda med . Vilken klass på linan bör jag köra till detta ändamål ? Tips på bra Lina ?
    MVH robin

Hej!

En Vision Big Mama WF 9 flyt är nog det bästa valet om du ska alternera mellan Gädda och Havsöring?`
    Tillåter kast med stora flugor.

Om spöt ska användas till enkom Gädd fiske? Då Har du en bra lina i Guideline Pike (WF 9).

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det kommer endast användas till gädda fiskar bara harr öring och båge annars å de har jag minna klass 6 spön till du rekomenderade flyt Lina ? Är de inte bättre med en intermediate Lina så man kan variera djupen ? Super trevligt att få svar av en erfaren flugharvare

MVH robin

Kommentera

Litet knepigt detta med flyt, kontra Intermediate för våra krokodiler. Ska du fiska mycket i sjöar där nate och annan ytlig växtlighet förekommer? Då är ju en flyt att föredra. Du kan ju iof köra flyt och extra lång tafs för att kompensera något för yt gåendet om du vill.

Men annars är nog en Intermediate mer all around.

Tackar och lyfter på hatten!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-13, 20:39.

Kommentera

Ett billigt sätt jag precis kom att tänka på, är ju att köpa ett par av Dan Tackels 2:a sort shooting heads / klumpar. En flyt och en Intermediate klump SH 10. Och så en Dan Tackel 2:a sort WF 9 flyt lina. Ta av klumpen på den flyt linan så du får en flytande running line. Och sedan göra ett ögle system genom att ta bort litet av linans coating med kemiskt ren Aceton och göra små öglor av linornas kärna. Använd kontakt lim på knutarna som tål vatten och inte typ express lim! Detta lim, blir för hårt och vasst när det torkar.

(Den överblivna klumpen från WF 9 linan kan du kanske hitta en annan andvändning för?)

Då har du ju en ganska perfekt Gädd lina där du kan ha både flyt och interm. i samma lina för en riktigt nice slant.

Vill du sedan vara ännu mer flexibel? Köp till en normal sjunk klump också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-13, 21:18.

Kommentera

De kör ja på tackar för bra tips ! Ska man köra nylon 0.35 som tafs material eller tipsar du om en vajer stump ? Hur blir kastningen med en vajer ?

//Robin

Kommentera

jag kör guidelines pike lina till gäddfluga! sjukt nöjs
              You do fucking like that!

Kommentera

Ursprungligen postat av Roppilu Visa inlägg
                De kör ja på tackar för bra tips ! Ska man köra nylon 0.35 som tafs material eller tipsar du om en vajer stump ? Hur blir kastningen med en vajer ?

//Robin
                Här har du tafs tips:

Dagens wire tafs material är väldigt smidigt att använda / kasta med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Hej!

En Vision Big Mama WF 9 flyt är nog det bästa valet om du ska alternera mellan Gädda och Havsöring?`
                  Tillåter kast med stora flugor.

Om spöt ska användas till enkom Gädd fiske? Då Har du en bra lina i Guideline Pike (WF 9).

http://www.wittlock.se/utrustning/html/guideline2.html
                  Börjar fundera varför du alltid rekomenderar en klass högre eller två i bland någon gång tyckte du en kille skulle ha en wf8 på ett klass 6 spö. Tycker en 9a kan bli tungt på en del spö med. Är ett spö klassat 8 är det en WF 8 eller dt 7 som ska på. Sen att det finns en del spö som passar med tyngre lina är en annan sak,

Vad jag fått höra så är ett #7 spö en 6-7 och ett #8 7-8 osv eller har jag fel där med. Alltså dt ska ha en lägre klass och wf en tex 8 på en 8
                  Eller har jag rört ihop det pga för långt uppehål i flugfiske världen!
                  Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2010-02-14, 10:52.

Kommentera

Hej!

Jag är ganska säker på att jag har besvarat denna fråga från dig tidigare.

Kan bara inte hitta det just nu.

Men här kommer mitt svar igen.

Så här fungerar det med lin klass kontra spö klass.

Om ett spö sägs vara klassat efter den normala AFTM klassningen. Så avser tillverkaren en DT (Double taper) lina då. Men vill man köra en WF eller Longbelly lina på samma spö? Då får man välja klassen högre.

Samma sak gäller för ett klass 5/6 spö. Att sedan en del tillverkare nöjer sig med att bara sätta ut spö klassningen i enstaka AFTM klasser kan skapa en del förvirring? Det har jag full förståelse för.

Och spö / lina klass förvirringen tar inte slut här tyvärr.

De senaste åren, har spö tillverkarna mer eller mindre börjat slarva med AFTM klassningens nogrannhet på spön. Och inte bara då hela deras produktion utan ibland genom att göra spö serier, där den ena serien är mjukare än uppgiven klass och ibland styvare än en annan serie.

Detta, kallas för "under klassning" ( dvs. spöt är styvare än vad där står för AFTM klass på spöt). Och då tvärt om vid "över klassning".

Nu finns det en spö data bas på nätet du kan kika på. Där är den verkliga, uppmätta klassningen kallad "ERN" tal. Tyvärr finns inte så väldigt många spön med i data basen än. Men det kommer nog efter hand.

Exempel. Vi tar ett Loop Blackline klass 5, 9 fot.

Det har ett ERN tal på 5.70. Detta visar att detta spö är underklassat ( Är styvare än uppgivet av tillverkaren) ganska regält.

Dvs. alla spön som börjar hamna över t.ex ERN 5.50 som klass 5 spö då. Dessa spön behöver en klass tyngre lina än vad tillverkaren uppger. Eller i extrem fall där spöts uppgivna klass verkligen överstiger AFTM klassningen? Kanske till och med 2 snäpp tyngre lina. Och då precis tvärt om då om samma klass 5 spö visar sig ha ett ERN tal under 4.50.

Hoppas att du blir nöjd med mitt svar?

Här är data basen om du vill titta:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-14, 11:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar