Sik på fluga i sthlms skärgård. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sik på fluga i sthlms skärgård.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sik på fluga i sthlms skärgård.

Hallå!

Är lite sugen på att höra era erfarenheter när det gäller sik på fluga i skärgården.
    Vad tar de på? Krokstorlek? Kommer de in pånätterna även i mellanskärgårn? Eller är det endast vårfiske som gäller?

Tycker mig ha sett folk ta sik på nät i mellanskärgården mitt i sommaren, vilket borde tyda på att de åtminstone kommer in på nätterna.

Grymt tackam för svar!

http://sanglofsfiske.blogg.se

Hej!

Tror nog skymning och gryning kan vara givande.

Tuffa att kroka då de spottar ut en torrfluga väldigt fort. Vi var 3 st som stod och bombade ett litet sik stim i en större pool av Österdal älven för några år sedan. Inte lätta att lura precis! Tog ett bra tag innan man hade känning. Totalt fick vi upp 2 st på ca 1 1/2 timmes intensivt fiske. Tappade flera stycken dock.

Har hört sägas att de är ganska lösa i munnen så drilla försiktigt!

Men pröva med små nymfer 14 till 18 och torrisar från storlek 14 och nedåt. Kanske Wooly Bugger i brunt eller svart som ju liknar en Borst mask också?

EDIT.

Czech nymfen, i mindre storlekar kan tas för ett litet kräft djur. Kan ju vara intressant för dig att pröva.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-01, 19:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej !

Har tagit ett par sikar i STHLM`s skärgård på fluga även om det är rätt många år sedan nu.
      Men torrflugor går helt bort här nere, även om jag sett dem vaka vid något enstaka tillfälle.
      Jag har absolut inte fått många och de jag fått fick jag på våren sena kvällar på grund vatten. Samma ställen som jag metat sik på i 20 år, dock skedde metet djupare. Var jag egentligen ute efter öring som rotade efter borstmask, då jag fisk mina på små räkimitationer. Men det är knappt värt besväret i sthlm, men för den som orkar. Däremot tror jag sommarfiske efter sik bland grynnor är extremt svårt och jag är faktiskt tveksam till om det ens är möjligt, dock inget som är helt omöjligt

Kommentera

tackar för tipsen! Verkar vara ett klurigt fiske, men ska ge det en chans iafl. Om nån har fler tips så kom gärna med dom!
        http://sanglofsfiske.blogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        149 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X