Funderingar kring flugfiske. SE HIT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring flugfiske. SE HIT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring flugfiske. SE HIT

Hej, har funderat länge på att testa att börja flugfiska (dock i en mindre skala).
    Testade kompisens flugspö tidigare i veckan och det tycks vara ett bra tidsfördriv, vill ha någon att göra vid sidan av skolan. Ska nog bara fiska lite i klubbsjön ( mindre öring och regnbåge) och i en älv/bäck som löper brevid byn en bit in i skogen. Eftersom jag inte äger något som har med flugfiske att göra tidigare så måste jag köpa allt från grunden och undrar därför om någon vänlig själ önskar hjälpa mig med val av spö/rulle och vilken klass det ska vara. vill också ha några tipps på vilcka flugor som kan tänkas fungera på på regnbåge och öring såhär års?

Tack i förhand
    Christoffer Holmquist.

Hej!

Till det slags fisket är ett klass 5 kit 9 fot vettigt:

Köper du Bäcksländan XPC 5/6 kitet från Olssons fiske (billigast med 400:-) Så har du ett bra kit att växa i ett tag även sedan du passerat nybörjar stadiet. Kostar 1099:- där.

Här kan du kolla in kitet. Olssons, har inga bra bilder på det.

Köp några tafsar (Pool 12) med 0.20 och 0.18 spets också från samma ställe. Köp också en 25 eller 50 meters spole 0.20 och 0.18 så du kan reparera tafs spetsen med hjälp av kirurg knuten.

En Peang ( krok lossare). En nagel tång från Apoteket för 25:- att knipsa nylon med. Och en priest att bonka fisken med. Den sist nämnda, kan du iof göra självt av en 15 - 20 cm tyngre mässsings rör, som du borrar ett par hål i ena änden för en rem.Också någon slags torr fluge impregnering är bra att ha.

En håv och litet flugor + 2 flug askar En ask med små fack för torr flugor. Och en med foam för nymfer och streamers. så är du redo att börja flug fiska med bas kitet. Det låter som om du alla redan kan kasta utgår jag ifrån?

Välj torr flugor och nymfer i bas färgerna brunt, grått, och svart.Storlek 10, 12, 14 och 16. Köp även Montana nymfen Storlek 8 och 10. Haröre nymfen 12 och 14, flick slände nymf (gul / grön) + nattslände puppa 12 dessutom.

Streamers: Muddler Minnow (orginal. Grå / brun med guld kropp) Svart, Wooly Bugger Och Masken , röd till att börja med. Storlek 6 och 8.

Du kan ju iof köpa en eller 2 st. s.k. "fyllda askar" också. Då har du en hyfsad kollektion flugor att välja från.

Hör av dig nere på flug fiske sektionen här på forumet om du har fler frågor ?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-07, 12:06.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
    0 svar
    149 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jimmykay  
    Arbetar...
    X