Flugfiske Gädda&Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske Gädda&Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske Gädda&Abborre

Hej!
    Är ganska grön på det här med flugfiske men har fiskat några år i rinnande vatten vid stugan i norra härjedalen med väldigt goda och fina reslutat på Öring och Röding.

Nu är jag sugen på att fiska här nere i krokarna där jag bor, främst abborre och gädda.

Jag har ett klass 5-6 spö som är 8 eller 9 fot, minns inte, duger detta?
    Om jag ska köpa nytt spö till detta ändamål, vad behöver jag?

Vad använder man för tafs? (Någon som kan länka?)

Vilka flugor funkar bäst till lite finare borrar?

Fiskar man på något speciellt sätt med dessa flugor? (hur drar man hem dom etc.)

Glad midsommar / Richard

Hej!

Visst duger det spöt till Aborrre fisket! Men till Gädda, bör du skaffa grövre don = 9 fot och klass 8 eller 9 spö, en regälare rulle som klarar trycket från större Gäddor. Och en intermediate lina (mycket sakta sjunk lina) eller en flyt dito. Dessutom, så använder man ju stora och tunga flugor till Gädd flug fisket, som spöt + lina ska orka bära....Även i motvind.

Räkna på en kostnad av ca 3000 - 4000:- för ett vettigt Gädd flug kit.

Till Abborre, duger klass 5 - 6 och ner till klass 3 eller 2. Nu är klass 2 - 3 ganska känsligt för vind ska tilläggas. Men du har ju roligt även med de något mindre borrarna då istället.

Diverse streamers i storlek 6 - 8 är lagom för Aborren + de speciella Abborre, popper flugor som du tar hem snabbt med korta knyckar i ytan. Knall färgade flugor med litet glitter i brukar vara bra. Men ha även någon hel svart fluga med i kollektionen. Det gäller såväl för Gädda som för Aborren.

Streamers / Gädd flugor, kan du fiska allt från mycket långsamt till halvmeter långa drag och mycket snabbt. Vad som ger bäst resultat, beror på hur fisken vill ha flugan för stunden?

Till Gädda, ska man helst ha speciell, Gädd flug tafs med vire i spetsen.

Till Abborre, räcker vanlig flug tafs med 0.18 eller 0.15 spets.

Flugor etc. kan du hitta här:

Trevlig midsommar på dig och alla andra här på forumet!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-25, 09:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
    0 svar
    149 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jimmykay  
    Arbetar...
    X