Dagslände kläckning, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagslände kläckning,

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagslände kläckning,

Förra veckan när vi var ute och fiskade så var det kläckning av ephemerella aurivillii. Jag tog fast en nymf som var upp påväg till ytan för att kläcka. När jag hade den på fingret för att se när den kläckte så efter att den hade torkat så var den helt plötsligt borta.
    Nu till min fråga, Var det så att den kläckte så snabbt att man inte hann se det med ögat eller kan den ha "hoppat" iväg?

Är 100 på att det var en nymf.

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Den hoppade, eller föll nog av ditt finger.

De dagsländor jag har sett kläcka tar några sekunder på sig att ta sig ur nymf skinnet. Sedan sitter den stund och låter vingarna torka och styvna. Ingen större brådska där inte! Nattsländan å andra sidan, har ju ruskigt bråttom i land efter att den krypit ur pupp skinnet. Och far iväg som en liten motorbåt på ytan medans den fläktar med vingarna.

Smart strategi, eftersom den samtidigt torkar vingarna snabbare.

När sländan inte kläcker på fingrar?

Utan på det naturliga stället, ute på vatten ytan. Då kan man se något som nästan ser ut som en mini Haj fena plötsligt börja höja sig ur vattnet. Och ett par sekunder senare, så sitter den färdiga sländan där på yt filmen!

Och blir då ibland som du vet, fisk middag.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-02, 12:09.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
    0 svar
    161 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jimmykay  
    Arbetar...
    X