Är relatift ny på flugfiskefronten eftersom jag helt o hållet alltid kört med spinnspö förr. Men Jag brukar ofta köra med flugorna "Europa 12" o även "Red tag". Men jag brukar vara till en tjärn där öringarna vakar jämt o ständigt men sällan hugger på flugorna. Vad ska man använda för fluga? Har någon nått bra tips vore jag glad.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugor...
Collapse
X
-
Hej! Ser du inte riktigt vad det är de äter....Kanske något riktigt litet?
Testa små svarta, torr flugor i storlek 16 och 18. Black Gnat eller svart Klinkhammer imiterar små svarta insekter typ knott t.ex. Och de grå / svarta Griffiths Gnat + Mosquito i de storlekarna imiterar stick och fjäder myggor bra.
Sådana här små torr flugor fiskas bäst, genom att du försiktigt flyttar den bara 3-5 cm i taget med en 10 till 15 sekunders paus emellan. Eller helt enkelt köra med s.k. "Dead Drift" d.vs. att du låter vinden och vågorna sköta fiskningen av flugan medans du håller så sträckt lina och tafs du kan.
Likaså kan en liten fjädermygg puppa # 16 eller 18, fiskad uber sakta / Dead Drift i ytfilmen vara giftigt.
Black and Peackock Spider i storlek 14 och 16 också fiskad mycket sakta med 5 små och ca 5 cm långa knyckar i serie, sedan en paus på någon sekund och sedan en ny serie knyckar etc, etc. kan fungera bra. Haröre nymfen kan gälla för en Nattslände puppa t.ex.
Vid den här tiden på året kan kanske en svart och torr myra, storlek 14 och 16 kanske också få Öringarna intresserade?
I mellan storlekarna på flugor, kan du testa en ytligt eller meter djupt fiskad Haröre nymf #12 och #14.
Denna fiskas med 3-5 "tändsticks långa" knyckar - paus på ett par sekunder- ny serie knyckar eller med "Hand Twist". Men litet fortare fiskad än Black and Peacock Spidern.
Hand Twist tekniken här:
Vill du testa en stor fluga också? Pröva med en svart Wooly Bugger # 8 eller # 10 fiskad med ca 30 cm långa drag - 2-3 sekunders paus - nytt drag. Prova olika intagnings hastigheter och djup.
Kör med 0.18 eller 0.15 tafs spets.
Skitfiske på dig!Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-03, 18:40.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Kommentera