Svårt att få flugorna att flyta länge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt att få flugorna att flyta länge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svårt att få flugorna att flyta länge

Köpte medel som ska få flugorna nästan totalt osänkbara som det lät. Jag har gjort exakt som enligt beskrivning.. -låtit flugorna ligga i burken i ca 5 minuter o sedan efter den torkat efter ca 1 dygn så ska den flyta som en kork. Visst den har flytit jättebra några kast o sedan börjar den att sjunka igen. O då är det Europa12, RedTag o andra flugor med rikligt med hackel så dom borde ju flyta bra -Finns det nått sätt att verkligen få en fluga att flyta bra.

Detta medel köpte jag o det skulle verkligen vara superduper som det lät Click image for larger version

Name:	Hydrostop.jpg
Views:	1
Size:	897,0 KB
ID:	1804366

Lite fysikregler

De allra flesta flugor flyter inte. Även torrflugor här.

Torrflugor som bärs upp av till exempel hackel vilar på vattnets ytfilm. Ett impregneringsmedel har som uppgift att försvåra hacklets fibrer att skära igenom vattenytan.

Det finns flugor som flyter också, exempelvis balsaflugor och foamflugor men dessa behöver inget impregneringsmedel.

Hur som helst, en fluga med hackel tänkt att bära upp den kan vara av olika god kvalitet. Det är väldigt viktigt hur pass kvaliteten på själva hacklet som används är, hur långa fibrerna är jämfört med krokens gapbredd, hur lång och generöst uppbyggd stjärten är osv osv.

Med det menar jag alltså att en torrflugas förmåga att ligga bra på ytan inte står och faller på vilket impregneringsmedel man använder.

Sen är det viktigt att man med torrflugor då och då gör ett par "luftkast" som det kallas för att driva ut vätskan ur den emellanåt. Om man tagit ett par fiskar på flugan är det än viktigare och då kan det även vara bra att impregnera om den eller byta fluga ett tag. Fiskslem sänker en fluga effektivt.

Kommentera

Tackar för svaret Simon. Ja att fiskslem sänker flugan effektift har jag deffinitift märkt för får man en så är det som o sätta bly ett tag på flugan. Men jag har vanligt tuppsadel som hackel. Kanske man skulle förbehandla tuppsadelhacklen o sedan låta dom torka tills man knyter dom på flugan i stället för att behandla hela flugan för då skulle kanske impregneringsmedlet funka lite bättre eftersom det hinner torka längre då.
      Senast ändrad av rullbo; 2010-09-23, 09:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av rullbo Visa inlägg
        Tackar för svaret Simon. Ja att fiskslem sänker flugan effektift har jag deffinitift märkt för får man en så är det som o sätta bly ett tag på flugan. Men jag har vanligt tuppsadel som hackel. Kanske man skulle förbehandla tuppsadelhacklen o sedan låta dom torka tills man knyter dom på flugan i stället för att behandla hela flugan för då skulle kanske impregneringsmedlet funka lite bättre eftersom det hinner torka längre då.
        Finns olika sätt att göra det på. Personligen föredrar jag nackar när vi ändå snackar vilken typ av hackel man ska ha. Och där är det givetvis att föredra om det är en genetiskt framtagen/odlad nacke (typ whiting, metz osv) Men det finns fina saddlar med.

Det impregneringsmedlet jag körde mest på den tiden jag körde mkt fluga var Silicone Muciline (burken till höger på denna länk) http://www.rogueflyshop.com/Fly+Fish...+Dressing.html

Då kan du lägga flugorna i lösningen direkt när du bundit dom. Sen när du bundit klar tar du en pincett och lyfter ur flugorna och lägger dom på typ tidningspapper eller något annat uppsugande som du kan slänga sen.

Då är flugorna rejält impregnerade redan från början. Sen kan det givetvis vara bra att ha med sig ett alternativ ut till vattnet med. Men just silicone mucilin lämpar sig bäst för en för-impregnering.

Kommentera

Hackle kvaliteten gör minst 70% av flyt förmågan. Därför bör du investera i riktigt bra torrfluge nackar typ Whiting Bronce. Westforkfly, säljer halva sådana nackar till ett hyfsat pris. Bas färgerna är: Medium brun, grizzly och svart. Komplettera med gul /olive och Blue Dun = blå/grå senare så har du de nackar du behöver.

Ska du förbehandla flugan är Water shed det bästa medlet:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Enklaste är ju att helt enkelt binda sina torrflugor med material som faktiskt har en egen flytförmåga, såsom balsa, foam, hjorthår, cdc etc. Då får du en fluga som flyter avsevärt bättre än de gamla orginalen med hackle
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Sant det! Men å andra sidan, så vill man ju oftast ha en kollektion torrisar av den klassiska sorten också.

Hjorthårs flugor är ju bra saker liksom foam kroppade eller balsa flugor för den delen. Det enda som stör mig något är att foam och balsa flugor blir ganska klumpiga till utseendet.

Men man kanske är litet för mycket av en estetiker?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-23, 14:45.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              158 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X