vill ha lite info om flugfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vill ha lite info om flugfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vill ha lite info om flugfiske!

tjenare jag har fiskar ungefär 1 sommar nu och har fiskat alla metoder förutom flug:p har kollat på en del filmer med fluga tex flyvsjerk m.m fick en j*vla lust att börja flugfiska! men jag kan absolut inget om fluga hehe men jag skulle villa veta vad som hugger på fluga?,och en länk på ett J*VLIGT billigt spöset skulle också sitta fint,btw är biltema/öob/jula spöena bra för nybörjare som aldrig flugat förut?

MVH kennie
    http://k3nfishing.blogspot.com/

Bättre att lägga en slant extra istället för att köpa något på biltema m.m. Med en dålig utrustning tappar du säkerligen intresset då det funkar halvbra. Vill du komma billigt undan med nåt som funkar ok att börja med så är bäcksländan och strömsländan skapliga kit, finns på www.olssonsfiske.se bla. Till gädda behövs lite kraftigare spön. Eller så köper du begagnat.

Kommentera

Hej!

I stort sätt alla fiskar hugger på fluga. Du kan fiska fluga i bäckar likväl som i saltvatten.

Här i landet är väl flug fisket mest riktat på Abborre, Gädda, Lax, Regnbåge, Harr, Bäcköring,staionär öring, Havsöring och Röding.

Det gäller bara att anpassa utrustningen efter fisken och vattnet.

Gädda, kräver ganska kraftfull utrustning typ ett klass 8 eller 9 spö och dito lina och en regäl rulle + vire tafs och 30 pund backing lina.

Abborre, Harr, Regnbåge, Öring och Röding fiskas normalt på en klass 5 eller 6 utrustning.

Man ska inte köpa ALLT för billig utrustning. I synnerhet som nybörjare. Då kan du snart tröttna på allt vad flug fiske heter. Billigare än 1200:- tror jag inte du kommer undan med om det ska vara grejor värda namnet?

Jag kan rekommendera Bäcksländan XPC setet. klass 5/6 om du ska fiska Regnbåge etc? Det setet är tillräckligt bra för att du ska kunna leva med det ett bra tag efter att du lämnat novis stadiet.

Olssons fiske, har det för 1099:- Vilket de är ca 400:- billigare än de andra nätbutikerna på. Men du får köpa till backing lina = 20 pund styrka. Olssons har Scierra, sådan backing för ca 80:-

Sedan kommer det ju till nylon tafs med 0.20 och 0.18 spets iaf. Olsssons, har Pool 12 sådana nylon tafsar (9 fot långa) ganska billigt.S edan ska du ju ha flugor också. Så räkna med 4 - 500 kr där också.

Nu kan jag inte svara förräns på måndag. Sitter ock skriver detta på en kompis dator. Mitt modem har nämligen fått för sig att lägga av så här lagom till helgen. Jätte kul!.....Inte!!!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-07, 19:52.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack så hemskt mycket för hjälpen! den hjälpte mycket,jo men ett paket pris för ett ganska bra set med flugor och allting vad de kosta (de blilligaste som håller) hehehe!

Kommentera

Här är ett vettig ask med flugor att börja med. Kolla in "Fyllda asken regnbågen" här:

Ihop med Bäcksländan XPC 5/6 kitet + Scierra, 20 pund backingen och Pool 12, nylon tafsarna jag snackade om tidigare. Så har du det nödvändigaste iaf. Sedan kommer det ju till en väst att ha alla grejorna i, en kort skaftad flugfiske håv och litet andra små saker vi kan ta när jag är tillbaka på min egen dator på måndag.

Varsågod.

Edit. Vore bra att veta var din max budget går för en komplett utrustning?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-07, 20:28.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

hehe min budget är så liten som möjligt;p

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            149 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X