efter fisketuren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

efter fisketuren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• efter fisketuren

Har en kankse dum fråga, men efter man kommit hem från fisketuren, kan man då låta fluglinan sitta kvar i spöt? vad jag menar är att man tar isär spöt men låter de sista ~2 meter lina sitta kvar så att man slipper ta bort tafs/betelås
    om man lägger ner rulle och spö i badkaret och sköljer av det, skruvar av rullen och lägger bredvid spöt på förvaringsplatsen?
    tänkte prova med ett litet beteslås på wiretafsen till våren och då kan man ju inte dra linan igenom spööglorna.

Hej!

Helst ska du rulla upp linan och tafsen på rullen och förvara rullen i ev. rull fodral. Likaså, förvara spöt i spö strumpan + spö tub. Då minskar du risken för olyckor betydligt. Kolfiber, är väldigt böj starkt. Men tål inte slag speciellt bra.

Skippa betes låset. Gör en liten ögla på viren, stor nog att kunna föras igenom krok ögat, och över flugan. Om du värmer knuten litet så blir den litet mindre och starkare också.

Skölj rullen under kran eller duscha och låt den stå och själv torka. Samma gäller spöt.

Tänk bara på att spöt ska stå stadigt under den tiden.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-17, 16:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej! jo jag körde med en ögla på wiren förra säsongen, men wiren tvinnade upp sig på direkten nästan så det blev jätte svårt att byta fluga bara efter ett två flugbyten vilket ledde till att man nästan bara körde med en fluga, wiren jag har heter Fortress, köpt på flugor.se kankse finns någon bättre?

Kommentera

Hmm, låter som en ganska kass vire tycker jag. Var den inte plastad då?

Testa Vision viren istället då: http://www.fiskebutiken.nu/index.do 9 kg modellen är lagom.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Själv har jag färdig viretafs på alla gäddflugorna med ögla i andra änden, och sen en ögla på nylontafsen.
          Om du gör en snara av viren på flugan mister man mycke av rörelsen.
          Jag har alltså ögla i ögla koppling mellan vire o nylontafs, inte koppling vire o fluga.
          Hoppas du förstår.
          Hade

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          154 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X