Nybörjare på Flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på Flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare på Flugfiske

Jag har inför kommande säsong tänkt börja med flugfiske.
    Jag är sedan tidigare en hängiven gäddfiskare, men känner att jag vill utöka mina fiskefärdigheter.

Tips på bra grejer, vadare, spö, rulle, lina etc. samt vilka märken som tillverkar bäst grejer sv.

även vilken klass man bör ha på spö för att få ut så mycket som möjligt av fisket
    (ämnade för fiskar från 500 gram upp till 2kg ca.)

Det beror ju helt på vad du skall fiska efter. Om du skall fiska regnbåge,harr och öring så skall du ta ett klass 5 spö. Sedan vad gäller märke så är det upp till var och en. Jag personligen kan rekomendera ett sagespö och som rulle en Johan Danielsson. Lina skulle jag ta Lopps opti stream. Vadare och vadarkängor kan jag rekomendera Simms. Lycka till

Kommentera

Håller med om klass 5 eller 5/6 om det är Regnbåge etc ädel fiskar du ska fiska? I fall det är Gädda? Så sikta på en klass 8 eller 9 utrustning med ett 9 fots spö.

Du får ursäkta mig brua.

Men att hoppa på Sage spön och Danielsson rullar som nybörjare är väldans mycket overkill. Speciellt, som man inte vet OM man kommer att fastna för flug fiske så här i början? Sage etc. är ju grejor för den som verkligen har kommit in i sin bana som flug fiskare och vill satsa fullt ut.

Det är ju dessutom en del andra prylar du som nybörjare kommer att behöva förutom spö, rulle och lina. Inte minst flugor, tafsar och kanske vadare? + väst och litet andra små prylar. Kostar en del det med.

Simdog?

Du klarar dig gott med något start kit från Guideline, Scierra, den Svenska "sländan serien". Typ Bäck sländan XPC t.ex. eller Vision. De ligger alla bra till både kvalites mässigt och pris mässigt = 1500:- - 2000:-

Här är några tips på lämpliga start flug kit:

Tänk på att om du köper detta sländan kit så måste du köpa till litet 20 punds backing lina (back up lina) också.

Det räcker om du lägger på ca 50 yards = 45 m.

Flugor och tafsar hittar du på flugor.se:

9 fot nylon tafs med 0.20, 0.18 och 0.15 spets är lagom. Köp minst 3 st av varje.

Den fyllda asken "Regnbågen" är en bra start på din flug kollektion. Duger fint till Öringen också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-24, 11:06.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      149 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jimmykay  
      Arbetar...
      X