Rödingfiske i juni - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rödingfiske i juni

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rödingfiske i juni

Jag har hört att rödingfisket under den isfria delen är bäst innan midsommar. Så nu ska jag och sonen upp till Jämtland till en sjö vi fått rekommenderad. Fast den som rekommenderar är inte sportfiskare. Jag tänker flugfiska och spinnfiska. En ganska stor sjö. Har ni några särskilda tips? Jag ska läsa på så mycket jag kan!

För spinnfiske har det sagts spinnare, och långsam inspinning. För flugor vet jag just nu ingenting om det är torr, våt, nymf eller vad.

Om fisket helt slår slint åker vi cirka 15 mil till Gimån och ger harren en dust.

Återkommer med rapport om ni kommer med goda råd.

Rödingen är ju känd för att vara lite petig ibland. Men små torrflugor brukar vara rätt medicin.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Var ska du till för sjö och fiska röding,våtfluga med svart och blå brukar gå hem.

Kommentera

Som guideline sade, små torr flugor och nymfer = 16, 18 och 20 brukar gå bra. 0.15 tafs spets och tunnare är att rekommendera.

Försök att att plaska med linan så litet som möjligt. Rödingen, är en försiktig och lätt störd gynnare. Och fiska flugorna mycket sakta samt håll låg profil.

I skymningen och fram tills att solen börjar titta fram på morgon kanten brukar vara produktiva tider att fiska. OM det inte blir någon regäl kläckning av någon insekt under dagen vill säga?

Om du ska till Gimån? Fiska inte vid landsvägs bron på vägen mot Bräcke och där omkring! Oftast hårt fiskat. Ge dig upp till Idsjö strömmarna istället.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-29, 09:08.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        335 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        133 visningar