Min nya guideline 4cast lina korvar och knyter sig så den inte kan löpa fritt i kling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min nya guideline 4cast lina korvar och knyter sig så den inte kan löpa fritt i kling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min nya guideline 4cast lina korvar och knyter sig så den inte kan löpa fritt i kling

Hej på er!

Köpte i våras på sportfiske mässan i jkpng nytt spö och lina. det blev Guidelines LPXE som jag tyckte passade mig ypperligt när jag provade det på kastbanan. Trots att det egentligen var mina första kast på flera flera månader så kastade jag mycket bättre än jag gjort tidigare. självklart köpte jag spöt.

Men... min lina som jag köpte till spöt, 4cast, har korvat, tvinnat och knutit sig själv sedan den invigdes. Det är jävligt irriterande då en trassel klump stoppar linan i klingorna så linan inte får löpa ut fritt, händer ungefär vart 4e kast.
    så ska det väl ändå inte vara? 4cast ska ju vara en bra lina, och framtagen tillsammans med LPXE:t?

Någon som har ett tips på vad jag ska göra åt saken?

Tack på förhand
    Over and out / FTSLG Fishing

Hej!

Grattis till LXPe spöt!

Misstänker att din lina är felaktigt på spolad. D.vs. att du behöver spola om den medan du låter linan löpa mellan tummen och pekfingret ganska tight. Efteråt, kan det vara bra att ha hjälp av någon att sträcka hela linan under ca 30 sekunder medan du töjer litet i den fram och tillbaka.

Är den fortfarande "korvig" efter detta? Då skulle jag skicka tillbaka linan om jag var du.

För en kvalitets lina som kostar runt 600:- ska normalt inte betee' sig så. Och Guideline, brukar ju inte göra skräp ....snarare tvärt om! Men som med alla mass producerade grejor, så finns det ju alltid ruttna ägg i produktions linjen tyvärr.

Njae, 4 cast linan är inte speciellt framtagen för LXPe eller något annat av Guidelines spön. Men det kan ju vara så att den lämpar sig speciellt bra ihop med just detta spö då?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-06, 12:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack, jag är mycket nöjd med det. ( även om det finns tusen andra spön som också är bra )

hmm... jag ska inte göra tvärtom? alltså sträcka ut linan ordentligt innan jag spolar på den igen?
      Eller hur... köper man en lina för dom pengarna så blir man lite frustrerad när den inte fungerar korrekt.
      Ska prova dina tips och fungerar det inte så får jag väl skicka tillbaka den. men nu har jag ju fiskat med den ett par ggr redan. Och jag har varit grymt noga med att polera in smörja från Sameo också.
      Undrar om man kan få en ny om jag har använt den?

Okej. Jag kanske missuppfattade det där. Men jag handlade som sagt linan och spöt på mässan hos Wittlock. Kändes som han hade ganska bra koll på grejerna. Men jag tolkade kanske hans ord fel =)

Tack för tipset!

Kommentera

LXPe spöna är inte alls tokiga. Man hittar ju en hel del riktigt bra spön för runt 2000 - 2500:- som är njutbara.
        Guideline ACT 4 är ju också ett väldigt trevligt spö i det pris läget.

Nej, om du sträcker / töjer först så har du ju fortfarande en vriden lina och då är sträckandet och töjandet mest ett slag i luften.

Har linan ett fabrikations fel? Då ska du ju få en ny utan diskussion....Oavsett om du använt den ett par gånger eller ej?

Var det Jon hos Wittlock du snackade med? Det är en juste snubbe!

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-06, 12:33.

Kommentera

Ja! Jag prövade Fariot också som jag med tyckte mycket om. Men jag kastade bättre med LPXEt faktiskt. beror väl lite på vilken lina som sitter på provkastningsspöna också?
          Sen Sameos Classic Supreme hette det nog? var också mkt skönt. Fick instruktioner om självaste Gunnar Rask Nielsen. han predikade om att hans klingor på spöna sitter korrekt på spöna, alltså balanserat, och att det bara är Sameo som kan garantera detta? känner du till ämnet? gör det någon skillnad verkligen?
          Farsan har lärt mig ett trick för att kunna känna om klingorna sitter "rätt" ( som han för övrigt lärt sig av just Gunnar ), och på LPXEt gör det inte det.

OK, då ska jag prova detta. Hur länge ska linan sitta rättspolad på rullen innan jag sträcker ut den?

Nä, han jag pratade med hette Mats! ( ägaren tror jag )

Kommentera

Ja, det kan bero på vilken lina / spö combo man väljer eller får? Det är ganska vanligt med några få undantag, att tillverkarna inte följer AFTM klassningen exakt. Loop t.ex. är ett lysande exempel på en spö tillverkare där spöna oftast behöver en klass tyngre lina eller mer för att funka bra.

Det finns ju tillverkare som även uppger en för hög lin klass på sina spön. Men det är dock mer sällsynt än "över klassning".

Men visst påverkar ens kast teknik det hela också. En del är mer muskel kastare än fin tekniker och andra tvärt om. Därmed är det inte sagt att det behöver vara brister i kast tekniken bara för att man är "muskel kastare" heller. Och hur som helst, så behöver man ju ett spö med en aktion som passar just ens sätt att kasta helt enkelt. Jag är självt mycket förtjust i halv snabba spön med aktion ner i hälften av klingan. Men någon vidare fin lirare rent kast tekniskt är jag nog inte.

Om Rask Nielsen menar med "balans", att de följer AFTM klassningen på både linor och spön? Så kan han stå för det. Enligt vad jag har hört från olika håll så är Sameo, en av de ganska få tillverkare som gör detta nu mer.

Men vad han annars skulle mena med balans vet jag inte riktigt?

Ja, den ska vara rätt på spolad innan du sträcker linan.

Mats på Wittlock tror jag inte att jag har haft äran att tala med? Brukar vända mig till Jon av gammal vana.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-06, 13:46.

Kommentera

Men varför gör dom så? det låter ju helknäppt... :P Förbryllande att då veta vilken linklass man ska välja...

mjo, jag hör nog till muskelkastarna. Eller jag vet att jag gör det. Mitt fiske börjar ofta med att jag kastar lugnt och fint, således också bra, för att sedan börja ta i mer och mer under fiskets gång. brukar speciellt hända när jag blir stressad av vakande fisk nära mig. blir då inga bra presentationskasst... även fast jag vet om min brist så i "krissituationer" blir det liksom per automatik hets kastning :S

Okej, nej det var inte det jag menade riktigt. Det jag menar är att ett spö som tex är uppdelat i 4 delar, så har varje del en specifik "ryggrad"! Delarna är väl lindade med kolfiber ( reserverar mig väldigt mycket här för fel info ) så att spöt blir starkare ( alltså mer kolfiber ) där kolfibret börjar och slutar. Jag kan inte riktigt förklara. Men om du gör ett praktiskt test som farsan lärde mig. Du tar toppdelen på ditt spö, lägger fästpunkten som ska sitta mot nästa del, mot ett bord exempelvis. vinklar delen 45 grader ca. Sedan så håller du i spötoppen med ena handen, och med andra handen belastar spöt så att det böjs, och så snurrar du lite på spödelen, så känner du att den vill hamna i "rätt" läge. och när spöt då hamnar i rätt läge så ska klingorna peka rakt uppåt, eller neråt.
              Gör jag detta test på mitt LPXE så pekar klingorna snett neråt/uppåt.
              Enligt Gunnar Rask Nielsen så garanterar alltså Sameo att klingorna sitter över denna ryggrad, som alla spön har, och att det gör att spöt blir stabilare när du svingar det...
              Detta vet jag stämmer, alltså att Sameos spön är konstruerade så. men hur mycket det påverkar en kast teknik är ju en annan fråga? kan ju vara ett sätt att marknadsföra?

Men hur länge måste den vara rätt spolad på rullen?

Okej. Han var riktigt bussig. Fick en hel del rabatt när jag handlade av honom ( kan iofs vara för att jag köpte både spö lina vadare kängor och flugbindarprylar + att min kompis köpte lika mycket )

Kommentera

Det handlar nog mest om ren experiment lusta i konkurrens syfte gissar jag? .... Vad det nu är värt? För konsumenten, så blir det rena djungeln och lotteriet att hitta en bra balans mellan spö och lina. Numer, väljer jag alltid klassen tyngre WF lina av säkerhets skäl. Det har funkat hela vägen. Fått en för lätt lina vid ett tillfälle (Lyckligtvis var det en ganska billig lina till ett rätt stabbigt klass 4 spö) Men VAD jag fick slita för att få ut ens 10 - 15m! Och då blåste det inte speciellt mycket heller dessutom.

Heller då en klass för tung lina och jag kanske går miste om 3 - 4 m i kast längd med hela linan i luften. Än att slita så där!

Intressant test! Men jag är litet undrande över detta med rygg raden ändå. Man brukar ju alltid fästa öglorna på motsatt sida av rygg raden på en klinga har jag för mig. Så då borde ju ryggraden komma rätt i 99 fall av 100 när man sätter ihop spöt.

# Men hur länge måste den vara rätt spolad på rullen?# Så länge det går.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-06, 19:10.

Kommentera

Vet inte riktigt hur du menar med att, förstår inte alls faktiskt att det skulle vara något speciellt vid holkarna, alla spön har ju mer grafit i hanholkarna. Alla kolfiberspön har en eller två ryggrader, ingen är mer "specifik" än den andra, ryggraden kommer av ändarna på kolfiberväven. På ett spö med bara en ryggrad börjar och slutar väven på samma ställe.
                  Du kan optimera spöt lite genom att ändra lite på ringarna men enligt vissa "premiumspötillverkare" så anser dom att placeringen av ringarna är ganska oviktig. Dom anser att ett rakt spö är bättre/snyggare.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

# men enligt vissa "premiumspötillverkare" så anser dom att placeringen av ringarna är ganska oviktig. Dom anser att ett rakt spö är bättre/snyggare.#

Så man offrar ryggraden för utseendet?! Sjukt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X