Kasta uppströms eller nerströms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta uppströms eller nerströms?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta uppströms eller nerströms?

kastar ni uppströms eller nerströms?
    För delar och nackdelar med båda?

Själv gillar jag att kasta uppströms, känns som man får väldigt bra kontroll.
    Nackdelen är heltklart att jag missar en heldel fisk i mothugget.

Nedströms blir precis tvärt om

vad föredrar ni?

Både och ska jag väl säga. Uppströms, så att man har lättare att undvika att flugan stripar i ytan. Men man får ju jobba mer för att ha kontakt med flugan å andra sidan. Men jag tycker ännu bättre om att förhålla mig ca 2 -3 m snett uppströms fisken. Då får man en bra pendel rörelse på hela paketet utan att behöva menda linan speciellt mycket. Och man har det lättare att lägga flugan i den övre kanten av fiskens "sikt fönster". Man får bara se till att hålla en så låg profil man kan då.

Och risken är dessutom märkbart mindre än när man är placerad bakom fisken att man råkar lägga linan över där fisken står och stör den.

Att stå högre upp ströms än så? Gör att man får större problem med att undvika att flugan stripar. Och att antalet dåligt krokade fiskar ökar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-22, 10:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Uppströmskast är inte tilllåtet överallt så undviker man det .

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Uppströmskast är inte tilllåtet överallt så undviker man det .
        Hej Fredrik Jerklimpan;

Själv brukar jag alltid suga till mig så mycket kunskaper inom fiske som går när de riktigt erfarna fiskarena fattar pennan eller öppnar munnen.

Du ska kanske försöka ta till dig lite mer av det Göran Andersson skriver. Göran A. och min gamle fiskekompis Johan Abelsson (idag Wildwater Fishing) är två av Sveriges i särklass skicligaste Laxflugfiskare.

Göran Andersson har under många år varit Laxflugfiskeinstruktör på egna sträckor i Orkla och Görans kunskaper om Laxflugfiske är helt "outstanding"....

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Kommentera

Har hört talas om lite G Anderssons laxfiskeideer, måste bara bekräfta att det var han först. Han må hålla världklass vad gäller laxflugfiske men om det är hans påhitt jag tänker på hoppas jag han har tänkt om. Har en polare som fiskat med han i orkla.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          158 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X