Jag har svårt att välja rulle till ett #5 spö (Guideline LPXe). Tidigare har jag bara fiskat med bromsade alu-rullar, men jag funderar på en obromsad ev. i grafit nu, dels på grund av vikten, dels på grund av priset. Jag tycker det verkar saftigt att betala 3500+ kr för något som jag åtminstone hittils endast haft till att förvara linan på....Synpunkter någon?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugrulle #5 broms eller inte?
Collapse
X
-
bemästrar du konsten är det definitvt skönare att fiska med en obromsad, men det ställer ju också andra krav på backingen, en tunn flätlina är ju ingen bra backing då du kommer bränna fingrarna rejält (om du inte bromsar på rullens högkant då alltså) men bromsar du på rullens högkant tappar du åter igen känsla och kan välja en med broms...
Summa: Kan du kontrollera även en stor fisk med hjälp av handbroms, välj en rulle utan
kan du inte, välj en med broms
Är du osäker vet jag faktiskt inte, kanske ska du prova en utan men räkna med att du kanske behöver köpa en med broms...Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
-
jag tillhör utan tvekan de som köper en rulle endast för att ha lina på och sköter broms och allt med handen, och det går bra, även på gädda funkar det... Men det tog ett tag att lära sig och jag tappade ganska många fiskar innan jag lärde mig att hantera det ordentligt!
(jag har till 95% flugfiskat just gädda, sen något enstaka pass på regnbåge...)Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Själv när jag flugfiskar så ställer jag bromsen så pass hårt att rullen inte kan övervarva om en fiske skulle göra en rusning. Sen är det bara att drilla med handflatan hur simpelt som helst. Om du är sugen så har jag en vision XLA i mint condition till salu skicka pm om du är intresserad.Deluxe lures thats my work.
Kommentera
Kommentera