flytmedel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flytmedel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flytmedel

Hallå där alla flugfiskeälskare.
    Vad är det bästa medlet när man ska inpregnera torrflugor, tycker att det som finns funkar i några minuter sen sjunker dom
    som en sten.

Tiemcos medel är bra men kostar ganska mycket, fast samtidigt så kan det ju vara värt det om det efter som det fungerar!

Kommentera

Håller med axion. Tiemco's flyt medel är det bästa. Men du kan också köra med Loon Aquel, som inte är dumt det heller om man tycker att Tiemco's smörja är för dyr? Till synes en liten flaska. Men det behövs bara en klick av detta gel, stor som ett större ris gryn för att impregnera en normal stor (#12 eller 14) torr fluga.

Sedan, får man ju ha i minnet att flyt förmågan hos en torr fluga först och främst är beroende på kvaliteten hos materialet den är bunden av. Inte minst tupp hacklet då.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-25, 12:48.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nu när jag ändå har tittat förbi så måste jag bara passa på att fråga om det är något speciellt man måste tänka på när man ska impregnera flugan? Några speciella ställen där man inte ska impregnera? Eller är det bara att gå loss med den lilla behållaren?

MVH/// Martin

Kommentera

Jag var i Norge och fiskade i måndadsskiftet juni-juli och hade köpt Tiemcos för att detta skulle varit det bästa på marknaden, blev besviken då det inte var bättre än något annat jag provat. Kanske något bättre. Följde instruktionerna på flaskan till punkt och pricka. Det slutade med att jag tog Mucilinfettet som används för att behandla fluglinan och det är i särklas det bästa jag provat. Nu har jag inte provat alla flytmedel men detta är min uppfattning i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av SwedenMN Visa inlägg
            Nu när jag ändå har tittat förbi så måste jag bara passa på att fråga om det är något speciellt man måste tänka på när man ska impregnera flugan? Några speciella ställen där man inte ska impregnera? Eller är det bara att gå loss med den lilla behållaren?

MVH/// Martin

Hej!

Ta bara en droppe stort som ett större ris korn ungefär. gnugga ut det litet mellan tummen och pek fingret. Gnid sedan in medlet på hackle, vinge, kropp och stjärt. Ett undantag finns dock. Och det är "Kläckare" / Klinkhammer flugor. De ska ju doppa den böjda kroppen genom yt filmen. Så där behandlar du bara vingen och hacklet.

Vänta ett par minuter innan du börjar använda flugan, så att medlet får en chans att dra in i flugan. Eller för behandla kvällen innan du ska iväg hemma vid bordet. Men ha med flaskan ändå för säkerhets skull.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-02, 17:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av gerjoh Visa inlägg
              Jag var i Norge och fiskade i måndadsskiftet juni-juli och hade köpt Tiemcos för att detta skulle varit det bästa på marknaden, blev besviken då det inte var bättre än något annat jag provat. Kanske något bättre. Följde instruktionerna på flaskan till punkt och pricka. Det slutade med att jag tog Mucilinfettet som används för att behandla fluglinan och det är i särklas det bästa jag provat. Nu har jag inte provat alla flytmedel men detta är min uppfattning i alla fall.

O.k. alla har ju rätt till en åsikt.

Intressant att Mucilin's gamla lin medel funkar så pass bra. Får väl leta rätt på den burken bland lådorna och testa självt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Hej!

Ta bara en droppe stort som ett större ris korn ungefär. gnugga ut det litet mellan tummen och pek fingret. Gnid sedan in medlet på hackle, vinge, kropp och stjärt. Ett undantag finns dock. Och det är "Kläckare" / Klinkhammer flugor. De ska ju doppa den böjda kroppen genom yt filmen. Så där behandlar du bara vingen och hacklet.

Vänta ett par minuter innan du börjar använda flugan, så att medlet får en chans att dra in i flugan. Eller för behandla kvällen innan du ska iväg hemma vid bordet. Men ha med flaskan ändå för säkerhets skull.
                Tack så mycket för svaret!

Kommentera

Varsågod.

Och skit fiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  149 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X