Ska köpa nytt snö. Tips önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska köpa nytt snö. Tips önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska köpa nytt snö. Tips önskas

Hej. Jag lyckades bryta av mitt spö i helgen. (det var en mycket elak backlucka som förvandlade mitt tvådelade spö till ett fyrdelat)

Nu så måste jag ha ett nytt.

Jag fiskar mycket regnbåge i put & take och fiskar även någon vecka i norge per år då efter öring och harr.

Jag hade tidigare ett 6/7 spö varvid alla mina linor är wf7.

Så nu är jag ute efter ett bra spö i klass 6/7 (som funkar med mina linor)

Jag har funderat på Loop Blackline (ca1000:-) och Vision 3Zone (ca 1500:-). Dessa har jag plockat ut som intressanta efter test i tidningen Flugfiske för alla.

Någon som har några erfarenheter av dessa? Om någon har något tipps på annat bra spö för max 2000:- så är jag idel öra.
    Senast ändrad av grebgokz; 2004-06-15, 15:12.

Jag kan rekomendera Pool12 SSD. Tror det kostar runt 1500 pix och det är mitt favvospö i den prisklassen. Men försök hitta ett #6 som klarar av dina linor. Fiskar du öring och harr så är det småfiskar och då är det trevligt med lättare grejer.

Själv fiskar jag med #3/4 efter båge och öring och det fungerar bra.

Kommentera

loop yelow line kan jag varmt rekomendera,, kostar väl kanske strax över 2000

Kommentera

Passa på och köp spötub också...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Säger oxå POOL 12 SSD det absolut mest prisvärda spöet under 2000kr Helt klart.
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Pool12 SSD är otroligt lättfiskat och långkastande av rang. Andra alternativ kan vara Vision 3Zone eller kanske Guideline LPX.

Jag skulle dock valt POOL12, bästa spöet enligt mig i prisklassen. Bäst känsla i förhållande till kastlängd. 3Zone känns mest tråkigt tycker jag, Lpx är ett stålspett. Men ändå, alla dessa spön är BRA spön. Provkasta dem och välj det som är skönast. Inget annat räknas vid fiskevattnet...

Kommentera

Mina rekommendationer går till Strömsländan SS. Har haft ett sådant spö ett tag nu och jag är grymt nöjd med det. Klinga med ganska snabb aktion och ett spö med fin finnish. Finns 2,3 och 4-delat. Jag själv har ett 2-delat men skulle skulle föredra ett 4-delat idag. Priset är 1895:-. För tre hundralappar till så kan du handla detta i ett paket med lina och bäcksländanrulle (reserv).
              Närmare bild på spöt: http://www.fiskesnack.com/fotogaller...d=12&sort=date

Mer info på http://www.flyfisherman.se/4.9b42e6f...bc7fff141.html

Kommentera

ställ dej på sergels torg de är säkert nån som vill sälja dej Snö !!!!
                [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Oj ursäkta min felstavning i hastigheten. Crubbster du får förlåta mig för att göra dig besviken när du insåg att det inte var "snö" det handlade om. :P

Well provkastade ett 6 delat vision plus ett noname spö igår i klass #6 resp #5-6 båda kastade bra med #6 lina. Ska provkasta samma spön idag med en #7 lina. Tror vision 3zone 3906 i #6 kan funka bra med #7 lina. Hade lite svårt med långa kast med #6 linan. Tror det är ovana med det relativt mjuka spöt. Men det fungerade som en dröm i korta och medeldistans.

Noname spöt var ett 5 delat i klass #5-6 och kan nog få svårt med #7 linan misstänker jag. Ska prova den igen idag. Men det hade ett atraktivt pris 899:- (!) med cordura tub. Jag kastade klart bäst med det billiga spöt men som sagt vill kunna använda mina #7 linor. Speciellt min nyinköpta teeny lina a 700:-

Vet inte om jag har någon lokal handlare som har pool12 så jag kan prova. Ska kolla upp det.

Kommentera

Jag köpte Vision 3Zone 3906 #6

Det fungerade klart bäst för mig med min #7 lina.

Det biliga spöt presterade något sämre med #7 linan men bättre med #6 linan enligt mitt tycke.

Med 3Zone spöt fick jag vid provkastning ut nästan hela fluglinan och det är nytt record för mig kanske det finns andra spön som är bättre men detta kostade bara 1495:- inkl cordura tub.

Och för mig var det ett riktigt lyft för mitt flugfiske (även om jag inte hunnit fiska med det än) eller i vart fall mitt flugkastande.

Tack för tips och synpunkter

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    156 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X