Byta vevsida på rullen !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta vevsida på rullen !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta vevsida på rullen !?

Vet att detta är mitt fjärde inlägg dem senaste dagarna men har just fått mitt gäddflugfiskeset och den är vänstervevad . Jag vill då byta till höger men vet ingenting om detta och vill inte bara plocka isär den sådär . Det står att den är lättbytt så det borde inte vara något större problem. Men tänkte att det är säkrast att fråga här

Här är länken till rullen:http://fiskeflugor.se/product/2968-f...910-black.html

Tacksam för svar!

Det är bara att dra ut all lina inkl backing och veva på den åt andra hållet!!

Kommentera

Är det ? men då låter synkron när man vevar . För när man har vänstervev då låter ju synkron när fisken drar ut lina. Men om man byter låter den när man vevar in.

Kommentera

Inte om du vänder rullen på spöt...

Kommentera

skruva bort bromsplattan, sitter där ett kullager, vänd detta, sitter det inget kullager där leta efter ett kullager att vända...
          vet ej exakt var detta kullager sitter på den rullen, med den borde sitta ganska ytligt

Kommentera

Tack för svaren! ska börja fixa med det nu
            Senast ändrad av SalmoSlider26; 2011-08-11, 17:31.

Kommentera

What? Kullager? Köpte mitt gäddkit ihop-monterat, felvevat givetvis. Drog ut all lina vevade på den åt andra hållet. Färdigt... eller??

Säkert har jag gjort nåt skit... igen!!
              Senast ändrad av Rullknäckarn; 2011-08-11, 17:36.

Kommentera

Du måste först och främst vända på lagret ( ser ut som en metall hylsa) i spolen. Brukar sitta under den lilla plast kåpan ( med ett par mini skruvar) Det är där lås spaken sitter som du använder när du ska lossa spolen. Var jäkligt försiktig när du lyfter av och på kåpan så att inte spaken lossnar! Bökigt att få dit den igen.

2. Spola om all backing + flug lina i rätt riktning. Linda upp flug linan och backingen runt en stols rygg så minskar risken för trassel.

Låt linan och backingen löpa mellan tum och pekfinger toppen som ett slags lin spridare när du spolar på alltihop igen. Då minskar även risken för att linorna tvinnar sig under upp spolningen.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-11, 17:55.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Varför vända lagret? När du vänder rullen på spöt blir ju utgångspunkten den samma..? Eller, vad är det jag missar?

Kommentera

Det funkar inte så eftersom du då vevar "mot broms". Dessutom, är ju linorna på spolade i den riktningen vev riktningen låg från början.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X