Flug-guide? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flug-guide?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flug-guide?

Hejsan, är det någon som sitter inne med en internetsida där man kan läsa lite om vilka flugor som används med fördel på vår/sommar/vinter? Försökt kika hör på forumet men inte sett något.
    Nån bok är annars också uppskattat!

Mvh
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Tjena!

Beror på vad du ska fiska för fisk / fiskar? Och om det är i stilla vatten eller i strömmande?

Vet jag bara det? Då kan jag nog tota ihop en guide till dig.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Låter grymt, har just börjat med fluga så tips uppskattas!

Fiskar jag kommer ge mig på är öring harr och röding. Har förstått att flugfiske är en hel vetenskap iom att man "måste" veta när på året olika larver kläcks osv för att ha ett försprång i val av fluga.

Svårt att veta vilket sorts vatten jag kommer använda mest.. men stillastående tjärnar blir det nog mest av iallafall i början av min flugfiskekarriär. Dock så kommer jag försöka mig på strömmande vatten också såklart.

tack!

Kommentera

O.k.

Här kommer en lista. Ska också säga att många av de här flugorna kan användas i både strömmande och stilla vatten. Men så finns det någon insekt som bara håller till i respektive vatten typ. Men det talar jag om nedan.

En fält handbok som kan visa sig väldigt värdefull för dig för att kunna identifiera de olika dagslände typerna, är Kenneth Bohströms eminenta lilla bok "Dagsländor i Öring vatten" Den borde alla flug fiskare ha.

I den finns det inte bara bilder på sländor och beskrivningar av dem. Utan även kläcknings tabeller för hela landet och flug mönster.

Sidorna är in plastade, så den är väder tålig dessutom.

Torr flugor
        ----------

Blue Dun. Imiterar den lilla blå / grå och bruna dagsländan Baetis Rhondani. Som brukar dyka upp i maj - juni. Storlek 14 och 16.

Black Gnat. Viktig i alla vatten och större delen av säsongen. # 12, 14, 16 och 18. Iof. Du kan även använda en svart Klinkhammer i de här storlekarna också för att imitera de flesta svarta, vingade insekterna.

Griffiths Gnat. Imiterar Fjäder mygg i stilla vatten (Kläcks så fort det är öppet vatten och tills att isen lägger sig igen). Fiskas mycket, mycket sakta . Eller med s.k. Dead drift. Dvs. att du låter vind och vågor sköta fiskningen av flugan. Och du bara ser till att ha så sträckt tafs och lina du kan. I strömmande vatten, kan den användas som stick mygg imitation. Mosquito, är en annan bra mygg imitation.

Bäckslände imitation. Från is lossning - tills långt in på hösten. # 8 och 10. Endast strömmande vatten.

Streaking Caddis. #12 och 14. Nattslända. Bäst på¨sensommar och höst fram till frost nätterna börjar sätta in. Fiskas så att den plogar lite i ytan i stilla vatten. I strömmande vatten, är Nattslände imitationer såsom E12, Goddards Sedge, Rackelhanen och Streaking Caddis de enda torrflugorna som får stripa / ploga litet i ytan. De andra torrflugorna ska flyta fritt.

Super Puppan. Kläckande Nattslända. # 12 och 14. Beige - brun eller grön - svart brukar bara bra färger på den här flugan.

Gul / grön Klinkhammer. #12 och 14. Imiterar dagsländan Ephermera Danica ( Åsandslända) Och Ephermera Vulgata (Sjösand slända) Som brukar kläckas i Maj - juni.

Gul Klinkhammer. #14 och 16. Imiterar gul Forsslända. Brukar dyka upp i Maj - juni. Känns igen på den klar gula färgen.

Myra. #14 och 16. Användbar sommar och höst i både stilla och strömmande vatten.

Brun F-Fly. #12, 14 och 16. Imiterar de flesta bruna, vingade insekterna. Funkar i både strömmande så väl som i stilla vatten.

Red Tag. #12, 14 och 16. Bra Harr fluga.

Coachman. #12 och 14. Harr fluga först och främst.

Deep Purple. Klassisk Harr fluga.

Detta är de viktigaste Torr flugorna.

Nymfer. Fiskas hela säsongen och i båda vatten typerna.
        -----------------------------------------------------

Haröre nymfen. Mycket viktig att ha i din ask. #12, 14, och 16.

Montana nymfen eller Bitch Creek nymfen # 8 och 10 i svart. Bra imitationer av Bäck sländans nymf. I stilla vatten, tas den ofta för en Trollslände nymf av fisken. Fiskas i stilla vatten med enstaka 20 - 30 cm långa drag med en mycket kort paus mellan dragen.

Black and Peacock Spider. # 12, 14 och 16. Fiskas mycket sakta i stilla vatten från straxt under ytan ned till ca 2 m djup. Fiskas fri drivande i strömmande vatten liksom andra nymfer ska fiskas här.

Peasant Tail Nymph. Imiterar flera olika dagslände nymfer beroende på storlek? # 12, 14 och 16.

Killer Bugg. Harr nymf först och främst. #12, 14 och 16.

Nattslände puppa. #12 och 14.

Husmask. Natt sländans larv. Fiskas efter botten och sakta i stilla vatten. I strömmande vatten, så låter man strömmen svepa den efter botten antingen med flyt lina eller sjunk dito.

Någon hel svart och mindre nymf. #14, 16 och 18. Gör samma tjänst som torr flugan Black Gnat eller svart Klinkhammer.

Flickslände nymf. #12 och 14. Funkar både i stilla och strömmande vatten. Fisken, verkar betydligt mer intresserad av nymfen än den blå - lila, färdiga sländan.

Grön / gul nymf #12 och 14. Danica och Vulgata nymf imitation.

Fjädermygg puppa. Hänger i sin foam eller CDC fjäder gälar / flyt hjälp i yt filmen. Fiskas på samma, mycket sakta sätt som Griffiths Gnat.

Corixa. = Dykar bagge. För stilla vatten. Fiskas ganska snabbt med korta knyckar i en serie och med en ca 5 sekunders paus mellan serierna. # 10, 12 och 14. Endast stilla vatten.

Det finns fler nymfer att välja mellan. Men de här är de viktigaste tycker jag iaf.

Streamers och "lur djur"
        -----------------------

För Öringen och Regnbågen.

Svart Wooly Bugger. Imiterar en simmande Igel. # 8 och 10.

Muddler Minnow orginal # 8, 10 och 12. = Brun / grå med guld eller koppar kropp. Kan fiskas med flyt lina i stilla vatten så att den plogar och gurglar. Kan vara bra att ta till denna metod om Öringen eller Regnbågen är trög. I den minsta storleken kan du använda den som en torr gräshopps imitation också.

Men kan även fiskas under ytan och ned till botten med sjunk lina på vanligt streamer vis = 20 - 40 cm långa och enstaka drag med en kort paus mellan dragen.

Ja, detta hoppas jag ger dig litet mer "kött på benen" vad det gäller flug val under säsongen.
        Tänk på att torrflugor i allmänhet börjar användas på sen våren eller för sommaren. Med undantag för torra Bäcksländor och Fjädermygg imitaioner då.

En bra tumregel är att använda ljusa flugor vid vackert väder. Och mörka flugor vid dåligt väder + skymning, natt och gryning.

De flesta av dessa flugor kan även användas om du vill fiska Regnbåge eller Bäckröding i Put and Take vatten också.

Skitfiske!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-02, 12:24.

Kommentera

Herregud! Grym lista du knåpat ihop Detta ska studeras noggrant, ska även försöka kolla upp boken du rekommenderade.

Ser fram emot nästa vår då dom verkar vara mindre svårflörtade? Blir det mycket fisketid för dig nu i höst?

Kommentera

Tackar! Den listan är väl inte 100% fullständig dock. Men ger dig iaf de viktigaste flug tipsen jag kan ge.

Det där med hur svår flirtad fisk är? Beror i hög grad på om det är gott om en viss nymf, puppa eller färdig insekt för stunden? Kläcker en viss dag eller Nattslända i större mängd ? Så kan även den mest försiktiga gammel Öringen låta sig fångas.

Vatten temperaturen är en annan viktig detalj. Öringen och Regnbågen Och jag gissar att det gäller även Harren? Har en max trivsel temp på 15C+ Över det så står den mest och tjurar i djup hålorna dag tid iaf. Och då får man fiska flugan sakta och djupt. Rödingen, som är en kall vatten fisk, trivs upp till 8 eller 9 C+. Tips. Skaffa därför en liten tålig termometer.

Under tidiga våren, så får man i stort sett fiska med sjunk lina, sakta och djupt. Fisken jagar heller inte byten mer än mycket korta sträckor så här års. Iof. kan det under varma vår dagar funka med en torr Bäckslända eller en mygg imitation också.

När du kommer ned till vattnet? Kolla alltid längs strand / å kanten och ut över vattnet om där är speciellt gott om en viss insekt? Och välj torr fluga därefter. Vakar det dåligt? Släng på en nymf istället.

Ser du att det vakar bra men inte kan se riktigt vad fisken äter? Testa en liten mygg imitation eller en Fjädermygg puppa.

Svarta torr flugor och nymfer är också något du kan börja med att pröva om du känner dig osäker?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-02, 12:48.

Kommentera

Det behöver inte vara så många.
              Klinkhamer, harörenymf med guldskalle, streaking caddie och min nya favorit, dock bara personligt, dom tre första räcker, Royal Coachman.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

låter fint, tack för alla tipsen! ser riktigt fram emot kommande flugfiskesessioner

skitfiske!

Kommentera

Varsågod och skit fiske på dig med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  152 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X