Flugor för regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor för regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter intressant många bra tips!
    Dock undrar jag över hur man ska lura dem när dem är på botten och nöter och knappt är intresserade av att hugga?
    finns det någon fluga som är lika provocerande för dem som typ spinnfiskarens spinnare?

Kommentera

Har fiskat en del i Örsjön i Uppland på sistone och fisken språngvakar oavbrutet. Dock i det närmaste omöjlig att få upp! Har testat det mesta, såväl torrt- som vått, utan framgång.

Någon som varit där och upplevt det? Eller någon som har en aning om vad fiskar vakar på? Tämligen frustrerande är det att hela tiden se fisk, men inte kunna få dom att hugga...

Förmodligen är det något strax under ytan de kalasar på, något som finns i rikliga mängder...

Kommentera

I går kväll var jag på Skysjön. Läsidan låg blank. En hel del sländor i luften. och mängder av olika insekter i diverse format, kulörer och ursprung låg på ytan och sprattlade. Där vakade fisken nätt och tätt med små åthävor.

Längre ut på det krusade vattnet rodde flugfiskarna med flugorna på släp bland spectakulärt hoppande, plaskande och rusande fiskar. Naturligtvis fick de inget. De fiskarna showade inte av hunger utan för att försöka befria sig från frustrerande parasiter.

Jag rodde med mitt jiggtackel inne på blankvattnet. Ibland hade jag en vakande båge inom 10 m på var sida båten. En båge som plockade insekter från ytan eller strax under. De var lätt att följa deras kurs och räkna ut var de nästa gång skulle ta från ytan. Den som haft en torrfluga, kläckare eller liknande att lägga ut framför den hade kunnat få ett spännande fiske.

De som kajkade mitt på sjön fick blåsor i händerna och hade vissa problem med blåsten. Hur de kände sig kan jag tänka mig.....
        Själv fick jag tre bågar på min jigg. I går hade jag en orangeröd grubber.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBEst: Du verkar vara ganska mycket vid Fyrväpplingen och då företrädesvis Skysjön.

Jag har varit där en hel del tidigare, men har inte varit där på ett bra tag nu. Av döma av Dina upplevelser kanske det kan vara värt med ett besök nu, alltid kul med lite omväxling.

Har Du någon erfarenhet av Örsjön?

Kommentera

Jag har inte varit i Örsjön - än.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jompa; testa stora olivgröna Saravarianter eller Zonkers. Det funkade för mig på sjunklina och långsaaaaaam hemtagning.
              Örsjön är nog iaf den mest välskötta P&T-sjön i våra trakter, dock inte alltid så lättfiskad. Nu börjar snart getingfisket på eftermiddagarna uppe i näckrosviken och det är mitt absolut roligaste P&T-minne

Kommentera

JackSprat: Åhå... Ska testa det! Har förvisso testa röd Sara, men det kan vara värt ett försök. Vilka storlekar använder Du?

Näckrosviken? Har testat där några gånger, men det verkar vara tämligen grunt där eller? Har inte heller sett något direkt vakande där heller. Men har iofs inte testat geting. Tack för tipset!

Får nog dock försöka hålla mig några veckor tror jag, tills det blir lite kallare i vattnet. Håller för övrigt med om att sjön är välskött. Ägarna är dessutom mycket trevliga att ha att göra med, rekommenderas för den som ej varit där! Hemsida finns på www.orsjonsfiske.se

Kommentera

Glöm för allt i världen inte bort en poppande ciggfimp...... ja du läste rätt.....
                  Har tagit mkt rengbågar på en nymfkrok trädd genom en ciggfimp..... funkar bra till abbore med..... fan dom äter allt bängbågarna så du behöver inte oroa dig =)

Mvh Natas

Kommentera

Booby Nymph

Jag tycker att Booby nymph (fly) är en helt suverän regnbågsfluga den är även en väldigt bra öringsfluga.

If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

är black gnatt bra på regnbåge ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X