Bra medel för fluglinan ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra medel för fluglinan ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra medel för fluglinan ?

Har hört att man kunde använda någon slags medel från macken med någon slags teflon. Är detta att rekommenderas? Vad ska man behandla fluglinan med?

Armor All tror jag att det heter,testa det vettja!glöm inte torka av linan efteråt bara.Låt det ligga en stund i det först .

Kommentera

Det är möjligt att det finns något på macken som fungerar men jag skulle inte chansa. Nästan alla större fabrikat på flugområdet har medel för rengöring och behandling. Jag brukar använda Vision's LineSpeed. Det både rengör och behandlar.

Kommentera

Jag har kört med pool12s linmedel och jag är inte helt 100% nöjd. jag får rengöra linan varje gång, det känns som medlet borde sitta lite bättre. men jag ska testa något annat märke nästa gång.

Kommentera

Armor All från macken funkar kanon, har kört med det på olika linor i 7-8år, linorna är i kanonskick än.
          (Armor All är instrumentpanelpolish)

Frågan är vad linföretagen har i sina flaskor som dom säljer dyrt.

Läs ang linmedel längst ned på denna sida.
          Senast ändrad av Guest; 2004-08-18, 08:05.

Kommentera

Originally posted by knota
            Armor All från macken funkar kanon, har kört med det på olika linor i 7-8år, linorna är i kanonskick än.
            (Armor All är instrumentpanelpolish)

Frågan är vad linföretagen har i sina flaskor som dom säljer dyrt.

Läs ang linmedel längst ned på denna sida.
            http://www.elgeco.se/fluglinor.htm
            Misstänker att det var detta du syftade på.

LINMEDEL. Alla linor blir med tiden smutsiga. Även i dom renaste vatten finns det sådant som sätter sig på fluglinan och försämrar kastegenskaperna. Därför är det bra att då och då tvätta linan i ljummen tvållösning. Men att behandla linan med linmedel tycker jag i alla fall förbättrar linans egenskaper. Även på spritt nya linor. Det finns mycket på marknaden som fungerar bra. Bland det bästa hittar man i bensinmackar. Men det blir allt vanligare att dessa medel säljs i sprayförpackningar. Armor All heter ett bra medel, som tyvärr för att bli riktigt bra skall ”dra” i 3-4 timmar. Och vem vill ha golvet fullt med fluglinor. Dessutom är det inget för fisketuren, när man snabbt vill förbättra linans egenskaper. Fjärran från tvål.

Men nu har jag hittat ett medel som går att få fram i storförpackning för verkstadsbruk. Sedan är det bara att göra sig besväret att fylla på mindre flaskor. Mer än dubbelt så mycket (60ml.)och mycket billigare än dom linmedel som finns på marknaden.

Kan nämna att det jag säljer är det som en viss Lefty Kreh själv använder. Tolka’t som ni vill.

Pris: 30:-.

Vill ni betala mer och tror att dom kända fabrikaten är bättre, så fixar jag naturligtvis fram detta också.

Kommentera

Tack knota,visste jag hade läst något sådant,men kunde för mitt liv inte komma på vart !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              153 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X