ja! tack Tumlaren, kirurgknuten heter den!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Några nybörjarfrågor!
Collapse
X
-
-
Jag köper en "dyr" polytafs. Finns som Flyt, Sjunk och intermediate.
Praktiskt om man bara har torrlina då kan man med långsamt sjunkande och snabbt sjunkande tafsar ändå fiska på lite olika djup.
Sen knyter man i änden på polytafsen på en tafst 3-5dm lång som man sen byter flugor på.
Man kan skaffa något som jag tror kallas tippet rings. Små 2mm stora silverringar (lätta nog för att flyta) som man knyter på polytafsen som man sen knyter sin änd tafs på. Detta gör att man inte sliter ut polytafsen genom att knyta på nya ändtafsar på den.
PS: Skaffa flätade öglor och sätt fast på fluglinan så blir det lätt att byta mellan olika tafsar. Dessa är som en strumpa som man trär på fluglinan och säkrar med en bit nylon slang. (jag brukar även klicka på en droppe superlim eller annat lämpligt lim)
Kommentera
-
Jag började min karriär med helt otaperade tafsar 0.18. Satt direkt på en tafsögla. Det har funkar rätt bra, även om det inte sträcker ut lika mycket. Men nu använder jag köpta flättafsar till det 'normala' strömmandevatten fisket och till put 'n' take sjöar.
Och om du tror att kasten inte går att göra längre så är det bara att gratulera. Jag har fiskat i fyra år och ser fortfarande stora brister i mitt kastande. Du får träna på precision och presentation som är ännu viktigare än längden i kastet.meep!
Kommentera
-
Man tackar!
Nåja det lät nog ganska självsäkert att hävda att det ej går att kasta längre. Så är naturligtvis inte fallet utan jag gör fortfarande framsteg vad det gäller kastandet.
Vad som behöver förbättras är framförallt presentationen så inte flugan ramlar ned med ett plask. Sen vore det ju fint att lära sig underhandskast vilken dag som helst.
Vad jag menar är att jag tror att min utrustning (Monterra set) begränsar mig. Vilket i nuläget inte gör så mycket. Men till nästa säsong vill jag köpa ett bättre spö i #4 och det vore ju bra om man behärskar kastandet både till längd och precision innan dess.
Hursomhelst, polytafs? Vad är det? Vanlig spunnen lina?
Originally posted by stojg
Och om du tror att kasten inte går att göra längre så är det bara att gratulera. Jag har fiskat i fyra år och ser fortfarande stora brister i mitt kastande. Du får träna på precision och presentation som är ännu viktigare än längden i kastet.
Kommentera
-
Polytafs är en heldragen tafs med en ögla i änden för att ansluta till fluglinan. Den är sen överdragen med ett "plast" material som ger den olika egenskaper såsom flytande, sjunkande m.m.
mycket bra tafs tycker jag. Har använt den sen day one jag återupptog mitt flugfiskande för 2 år sedan efter ett 15 år långt uppehåll.
Läste om den i boken Flugfiskets ABC som jag skaffade i samband med nypremiären.
Att polytafsar finns i flytande resp sjunkande gör att man slipper bestyr som att fetta in tafsen vid torrflugefiske och slipper "tvåla" in tafsen för våtfluga.
Gå in på http://www.fluepapiret.dk/ och klika på länken Find och sök på "polyleader" och välj första träffen så ser du mer.
Kommentera

Kommentera