Dry-Fly Powder eller Spray - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dry-Fly Powder eller Spray

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dry-Fly Powder eller Spray

Jag har i alla år kört med Dry fly spray. Men funderar nu på det här med Dry-fly Powder.

Vad föredrar ni att använda?
    Tittar på Sameos Dry-Fly Powder och Spray Floatant på flugor.se och funderar. Ska jag köra på det jag i alla år har använt, eller ska jag satsa på Powder?

Eftersom jag aldrig har använt powder så vet jag varken fördelarna och nackdelarna.

Båda fungerar. Men det som avhåller mig från att köra med spray är att en ganska stor del av spray strålen inte hamnar där den ska. Så det är litet dålig ekonomi i spray. Och att det är svårt att undvika att över dosera spray, vilket i sin tur gör att flugan blir en smärre olje katastrof när den sedan hamnar i vattet. Det bästa flyt medlet i förhållande till pris och livs längd är Loon Aquel i mitt tycke. Den lilla flaskan med gel räcker en säsong minst för mig trots flitigt användande. Man använder ju bara en klick stor som ett större ris korn ungefär till varje fluga.

Sedan så är ju Loon's grejor miljö vänliga och biologiskt ned brytbara.

Det kan iof. vara vettigt att ha ett pulver som rensar bort fisk slem från flugan som ett kompliment. http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...-easy-dry.html
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 12:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Båda fungerar. Men det som avhåller mig från att köra med spray är att en ganska stor del av spray strålen inte hamnar där den ska. Så det är litet dålig ekonomi i spray. Och att det är svårt att undvika att över dosera spray, vilket i sin tur gör att flugan blir en smärre olje katastrof när den sedan hamnar i vattet. Det bästa flyt medlet i förhållande till pris och livs längd är Loon Aquel i mitt tycke. Den lilla flaskan med gel räcker en säsong minst för mig trots flitigt användande. Man använder ju bara en klick stor som ett större ris korn ungefär till varje fluga.

Sedan så är ju Loon's grejor miljö vänliga och biologiskt ned brytbara.

Det kan iof. vara vettigt att ha ett pulver som rensar bort fisk slem från flugan som ett kompliment. http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...-easy-dry.html
      Härligt med miljövänliga och biologiskt nedbrytningsbara flugfiskegrejer

Kommentera

Jo, det är ju få flugfiske kemikalier som är det. Det enda Loon har misslyckats med i de fall jag har testat andra produkter av dem? Är deras pasta, napp indikator på burk. Ide'n i sig är nog så bra. Men den sitter sällan kvar på tafsen efter 2 - 3 kast. Loon själva, påstår att den härdar ännu bättre i kallt vatten. Men det är nys. Jag prövade litet sent i höstas då vattnet var runt 5 - 6 C+ Men den satt inte så värst mycket bättre för det. Och då hade jag den lilla pasta kulan runt en av kirurg knutarna på tafsen dessutom. Men annars så gillar jag Loon.

Säkert är Tiemco's flug impregnering bättre än Aquel. (Deras lin medel är ju det bästa man kan ha). Men så kostar Tiemco flug medlet minst 3 ggr så mycket som Loon. Och då blir det ganska ointressant. Aquel, gör ju jobbet alldeles utmärkt det med.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 13:59.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        159 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X