Tips på intermediate lina för HÖ ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på intermediate lina för HÖ ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på intermediate lina för HÖ ?

Hej
    Kan någon tipsa om en bra intermediate fluglina H.Ö fike vid kusten?
    mvh

nix pix.. själv kör jag flytlina med sjunkspets.. funkar perfa..

Kommentera

OK
      Vad har du för sinktip lina?

Kommentera

en loop super fast sinking för klass 3-8 och en för klass 9-12. tycker de fungerar fint och drar ner bra, tillräckligt för mig iaf.

Kommentera

förstår faktist inte varför nån söker sjunkande/intermediate -linor för kustfiske... enda gången jag har användnig för det är när gigantiska vågor stör flugans gång & fluglinans 'linje' i vattnet gentemot flugan. det optimala, enligt mig är en flytklump en eller två klasser högre än spöets - detta ger en kortare och tyngre klump som laddar spöet snabbare i motvind och därmed ökar ens chans till snabbare kast vid 'sightfishing' t ex.
          Visst, man kanske förlorar en meter eller två jämfört med en adekvat & längre klump, men det är det värt vid praktiskt fiske... vill man ha ner flugan tycker jag det är bättre att förtynga flugan, eller i värsta fall en sjunktafs.
          Det viktiga i samanhanget är att göra en fin skarv mellan klump och skjutlina - inget stör så mycket som rasslande i spöringarna vid hemtagning.

Kommentera

fiskar ibland på 5m djup och då funkar det inte med endast flytlina. Hade jag haft sjunklina hade jag kört det men nu har jag inte det så jag har förtyngd fluga samt super fast sinking tafs på det.

fiskar man på grunt vatten rä det ju inte lönt med sjunkande men ska man fiska djupt så krävs det.

Kommentera

Billig och bra intermediate lina är Ron thompson.

Faktiskt bra. Har jämfört med vision extreme distance som är nästan 3 gånger så dyr och ron thompson linan är nästan lika bra. Rekomenderas om du vill ha en billig lina som är godkänt bra.

OBS! Det är intermediate linan som är bra. Torrlinan är värdelös och skall inte köpas. Våtlinan är inte heller bra även om den inte är lika dålig som torrlinan.

(jag glömde priset... Under 200 pix (tror jag gav 175 för min))
              Senast ändrad av grebgokz; 2004-11-29, 13:48.

Kommentera

jag kör med en "COLD WATER WF CLEAR INTERMEDIATE", kostar runt en femhundring å den är lätt värd vart enda öre. den e helt perfekt till havsöringsfisket och jag skulle inte vilja ha någon annan lina. den är mjuk och följsam och har ett mycket litet rullminne. ett stort plus är att den är gjord för kallt vatten/väder vilket märks eftersom den alltid är lika mjuk och fin.

köp en sån så har du en superlina för kusten.

Kommentera

Loop´s nya Multi Clear Intemeadite WF med gul flytande runningline är klockren. en #7 på en Blueline SW 788 använde jag i helgen och det blåste 8-9 sekundmeter pålandsvind

Kommentera

Jag kör nästan bara med intermediate lina för havsöringsfisket. Har provat med både flyt och sjunk. Men jag gillar intermediate bäst.
                    Märket spelar inte så stor roll. Men jag tycker att det känns bäst med en i genomskinlig ( clear ) färg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    252 visningar