Nybörjare som vet nästan ingenting om flugfiske behöver hjälp med spö och lina! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare som vet nästan ingenting om flugfiske behöver hjälp med spö och lina!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bulltz Visa inlägg
    Min rio grand lina är enkelfärgad dvs matt ljusgrön kan man säga med 11.5m klump. har även uppgraderat flugfisket med nytt spö, rulle och lina! Det blev ett Hardy uniqua 9.6fot klass 7 och en hardy ultralite 5000 DD rulle som jag linda på lika rio grand som tidigare fast en klass 7.
    Förut var klass -4 enfärgad. 5 och uppåt tvåfärgade. De nya är tvåfärgade, klass 3-9.

Built around a passion for fly fishing. We are anglers and adventurers with a shared mission to deliver outstanding products and extraordinary experiences to our vibrant fly fishing community through our brands, education, and conservation initiatives.
    Senast ändrad av Wadman; 2013-02-19, 16:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hardy's spön och rullar är fina, fina grejor. Spöt, har en ganska snabb aktion åt topp aktions hållet. Borde i klass 7 vara ett bra kust HÖ spö.

Så här säger en ägare om Uniqua spöt i # 6: Light in the hand. Not as crisp as the more expensive Hardy’s, but another tip-to-middle rod which turns the leader well. Good roll caster. Loads easily, maybe not as precise and accurate as the top flight Hardy rods. Very capable of picking up and throwing a long line. Nice nymph or dry-fly rod which can cope with windy conditions."

En Rio Grand #7 väger 18.1 gram Vilket enligt AFTM klassningen motsvarar en # 10 lina precis. Så precis som RIO Gold är den under klassad med 2 lin klasser. Vet nu inte vilket ERN tal = Vägd klass Uniqua spöt har? Men skulle tro att detta med Grand linans höga vikt kan leda till litet bekymmer på lin längder över 20 m då spöt kanske inte orkar bära linan längre?

AFTM 7 motsvarar en lin vikt på 11.99 gram.

Och en #8 = 13.61 gram. Så där någonstans ska nog en väl anpassad lina till ditt spö egentligen ligga skulle jag tro?

EDIT.

Mitt tips är att du köper 2 st WF, Dan Tackel linor 2:a sortering för 115:- st. En i klass 7 och en i klass 8. Och testar vilken av dem som spöt verkar trivas bäst med? Det är alls inga dåliga linor trots det löjligt låga priset ska jag säga.

http://www.dan-tackel.com/c/479/wf-linor
      ahaaaa, kanske därför mitt gamla kinetic spö klass 5-6 kändes orkeslös på 15m+ när jag använde rio grand klass 6 lina? för på gräsmatta kasta jag längre med en skröpen WT lina för 100kr än vad jag gjorde med rion (ca 1-2 meter längre)

Kommentera

ahaaaa, kanske därför mitt gamla kinetic spö klass 5-6 kändes orkeslös på 15m+ när jag använde rio grand klass 6 lina? för på gräsmatta kasta jag längre med en skröpen WT lina för 100kr än vad jag gjorde med rion (ca 1-2 meter längre)
        Linan är en klass tyngre, vilket Rio har med i beskrivningen av linan. Rekommenderas även till moderna snabba spön. Kastar riktigt bra med rätt typ av spö

" The RIO Grand is a full line size heavier than the industry standard, and features more weight distributed towards the front of the line to easily load faster action fly rods. The line has a short head that is easy to cast, and is built with "MaxCast" Technology, RIO's ultra-sophisticated line coating that actively repels water for higher floatation, longer casts and greater durability. The RIO Grand is the best choice of line for the modern, fast action fly rod.

Front loaded, short head
        A full line size heavier to easily load fast rod
        Built with a supple, coldwater core and coating
        Welded loops on both ends "

Kommentera

Mitt RST Mythos blue #5/6 hade också det rätt stora problem att leverera över 20 m Rio Gold #6 lina på ett vettigt sätt. Vilken senare vid närmare undersökning visade sig väga något mer än en #8 enligt AFTM. Och det spöt har dessutom en ganska bastant ryggrad. Så att ditt Kinetic kroknade med Grand #6 linan förvånar mig inte så värst mycket.

Däremot trivs mitt spö både med en 2:a sortering, DT 5 och en WF 6 från Dan Tackel.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-19, 19:11.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          154 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X