Lina till stonefly? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till stonefly?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jock Scott
    replied
    Ursprungligen postat av Wasa48 Visa inlägg
    Igår var det lite julafton för min del då jag hämtade mitt stonefly med deep vision rulle hos Dan tackel i Höganäs. Av någon outgrundlig anledning glömde jag köpa en sjunklina, men den skall beställas i veckan.
    Tänkte bara delge er en bild på skönheten. Nu är det harasjömåla nästa och test på höstbåge i en av sjöarna.

Snyggt combo.

Skit fiske på dig!

Lämna en kommentar:

• Wadman
    replied
    Då får vi hoppas rullen får jobba ordentligt när du besöker harasjömåla.

Skitfiske

Lämna en kommentar:

• Wasa48
    replied
    Igår var det lite julafton för min del då jag hämtade mitt stonefly med deep vision rulle hos Dan tackel i Höganäs. Av någon outgrundlig anledning glömde jag köpa en sjunklina, men den skall beställas i veckan.Click image for larger version

Name:	007.JPG
Views:	1
Size:	118,0 KB
ID:	1764764
    Tänkte bara delge er en bild på skönheten. Nu är det harasjömåla nästa och test på höstbåge i en av sjöarna.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Jepp, det blir snus fint det. En WF lina alltså. DT sjunk linor, har en tendens att sjunka litet som ett "U" p.ga. klumpens placering på mitten.

Lämna en kommentar:

• Wasa48
    replied
    Aha! Så det har inte alls at göra med AFTM klassning. En #5 lina sjunk, klass 3 borde bli bra alltså.

Lämna en kommentar:

• Wadman
    replied
    Ursprungligen postat av Wasa48 Visa inlägg
    Skall jag ha en klass 3 lina (sjunk) till ett #5 spö?
    Inte klass 3 på linan, utan en sjunkgrad på 3 ips ( inch per second. 1 inch = 2,54 cm ). Hade inte valt en sexa utan en femma när det gäller sjunklina till det spöt. Lite kasta vajjer känsla med snabb sjunkande linor

Oj! Postade visst samtidigt som dig Jock
    Senast ändrad av Wadman; 2012-09-30, 20:32.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Njae, sjunk klass 3 har bara att göra med sjunk hastigheten i cm per sekund. Och inte själva linans klassning mot spöt. En sjunk klass 3 är en normal sjunk lina.
    Ju högre sjunk klass? Ju fortare sjunker linan och vise versa.

Lämna en kommentar:

• Wasa48
    replied
    Skall jag ha en klass 3 lina (sjunk) till ett #5 spö?

Jag var upp till Dan tackel för några veckor sedan och köpte en Reelmaster L/trout med airflo klass 5 flytlina. Men när jag rullat upp backing, fluglina och tafs så var det lite väl tight i rullen (någon millimeter tillgodo) vilket jag inte gillar. Därför funderar jag på att byta reelmastern mot en deep vision 5/6 då den verkar vara något större samt en extra spole. Vad tror ni om detta?

Det blir inte flugströmmen eftersom min sambo följer med och hon är nybörjare. Så det blir nog någon mindre sjö där man kan ha hyra båt. Förslag emottages gärna.

Funderar lite på Hallagylet, Mjöldrängen eller Stora vångagylet.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Varsågod.

En normal sjunk lina ( sjunk klass 3 ) borde funka bra. Då har du ju även en lina till streamer fisket sent och i början av säsongen i stilla vatten. Nu ponerar jag alltså att du ska fiska i flugströmmen i Harasjömåla?

Lämna en kommentar:

• Wasa48
    replied
    Man tackar och bugar för era svar! Jag skall åka till Dan tackel nästa helg och handla på mig ny utrustning så det är guld värt med tips från er.

Aquanova låter som ett bra val och i rätt prisklass.

Vilken typ av lina skulle ni rekomendera för fiske i Harasjömåla under hösten? Funderar lite på en sink tip eller sjunk.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
2 svar
184 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jansson00  
Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
1 svar
301 visningar
0 gillar