Guideline fario - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline fario

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline fario

Har nu inhandlat ett fario #5. Var mellandagsrea så det var 30% rabatt. Kunde inte motstå

Kommer från ett Guideline EXP4 så det känns som ett stort kliv. Någon som har någon erfarenhet om detta fario? Handlade på nätet så jag har ej kunnat känt på det.
    Senast ändrad av Pöla; 2012-12-28, 00:12.

Lyck ost!

Man kan sammanfatta det hela på följande vis: Har man ett Fario? Då behöver man inget annat spö sedan.

Ett väldigt trevligt spö med medium snabb och något djup aktion längre ned i klingan. Ett bra spö för precisions presentation av torrisar och nymfer.

Din 5:a har ett ERN tal på 5.05. Så det ligger klock rent efter AFTM klassningen.

En Sameo Python, longbelly eller en DT lina # 5 borde vara mumma. Sameo linorna håller också AFTM bra. Liksom de flesta DT linorna. Men ska du ha en sjunk lina till det? Köp en WF lina då. DT sjunk linor, har en tendens att sjunka litet snabbare på mitten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-28, 02:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sv: Guideline fario

Tack för infon. Låter bra. Jag tänkte köra med min lina jag redan har. WF Guideline 4 cast # 5. Är riktigt förtjust i den. Hade en sameo före och den gillade jag inte alls. Den var helvit och nybörjare som man är så är det svårt att veta var klumpen slutar. 4 cast är det enklare att se.

Kommentera

Fiskade med detta spöet ganska mycket under min Grönlandsresa förra sommaren, kan inte annat än att hålla med.
        Klockrent spö!
        sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Pöla Visa inlägg
          Tack för infon. Låter bra. Jag tänkte köra med min lina jag redan har. WF Guideline 4 cast # 5. Är riktigt förtjust i den. Hade en sameo före och den gillade jag inte alls. Den var helvit och nybörjare som man är så är det svårt att veta var klumpen slutar. 4 cast är det enklare att se.
          Varsågod.

Jo, 4 cast linan borde ju funka fint den med. Och det är ju en lina du är väl inkörd på. Tror att du kommer att bli djupt förälskad i Fariot när du väl har lärt dig timingen med det.

Men du borde vid något tillfälle längre fram testa spöt med en DT ( #5 ) flyt. Ett jäkligt njutbart combo!

God fortsättning!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-28, 13:09.

Kommentera

Har du haft en vit sameo lina, är det våran DT det är enda vita linan vi haft och har i sortimentet
            Gillar även jag den combon med GL Fario som Jock Scott rekomenderar

Men eftersom du gillar 4-cast linan och den typen av lina ska du nog ha en aggresivare fronttapering än Python eller taipan (DT)
            4cast funkar kalas på ett fario, men som sagt tidigare så personligen gillar jag linor med längre fronttaperingar och längre bellys när det gäller presentationsfisket
            Senast ändrad av Ken Sameo; 2012-12-28, 13:42.

Kommentera

Tack för era svar.
              kollade linan nu och den var inte alls vit, den var ju ljusblå. Viper WF 6 som följde med mitt Classic Complete #6 set. det var mitt första flugspö men tyckte det var för grovt för mitt regnbågsfiske. rullen använder jag än och riktigt älskar den

Kommentera

en fråga till.

Vad är det egentligen för skillnad mellan en WF och DT lina? Har bara hört att fiskar man i rinnande vatten skall man ha DT och fiskar man i sjö skall WF användas.
                Jag själv fiskar hittills bara i PT sjöar. Trångt utrymme bakåt så longbelly känns uteslutet.
                Har jag rätt ?

Kommentera

Det handlar om klumpens placering. WF / longbelly linor har ju klumpen i ena ändan av linan. DT har den på mitten.
                  Den långa "front taperingen" på DT linan gör att den dels landar mjukt och fint. Och har mer precision. Sträcker ut mycket bra också. Jag lägger ut 25 m rakare än man någonsin kan med en WF lina. Och jag är då ingen casting expert på något vis ska jag säga.

DT, har den överlägset bästa förmågan till längre roll kast. Longbelly, kommer god 2:a.

Men eftersom du har besvärligt med utrymme för bak kast där du fiskar? Så är nog en kort klump, WF det bästa valet för kort och medel distans fisket = 10 - 20 m. En sådan lina laddar spöt fort och skjuter snabbt.

Jo, man brukar nu mer ha den tumregeln att WF är stilla vatten linan no.1. Och DT linan är för strömmande i huvudsak. Longbelly, funkar helt o.k. i båda fallen.

Men den senaste säsongen har jag återvänt till DT ( flyt ) linan för mitt P&T fiske pga. att den just har de fina presentations och landnings egenskaperna den har. Å andra sidan så har jag heller inga utrymmes problem för kasten i de vatten jag fiskar i.

Sedan, gillar jag också att man kan arbeta något långsammare med en DT när man kastar. Det gör ju att du har tid att jobba igenom kasten på ett helt annat sätt. I synnerhet om man har ett kolfiber spö med mer åt 3/4 - hel aktions hållet, så får rätt mycket av samma goa känsla man har med ett splitcane spö.

Vill man ha en lina som i stort sett förenar de bästa egenskaperna från DT och WF? Då är longbelly linan det självklara valet.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-29, 12:36.

Kommentera

tack så mycket för denna ingående info Jock. Du är en klippa !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    392 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    249 visningar