Nytt set eller spö kring 2000kr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt set eller spö kring 2000kr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt set eller spö kring 2000kr?

Hej!

Jag tänkte i år ta upp flugfisket igen efter ett antal års uppehåll och går igenom utrustningen lite grann. Jag har ett fruktansvärt dåligt budgetset sedan tidigare som fick mig att må fysiskt illa varje gång jag såg det så det är uteslutet att använda det spöt.

Jag är intresserad av ett spö i klass 5 för allround-fiske. Tänker mig främst P&T, men hoppas kunna planera in en årlig resa till norra Sverige för fiske efter harr och öring. Min budget är kring 2000kr, eventuellt lite mer ifall det är något som känns helt rätt. Vad jag har läst mig till så har rullen inte någon jättestor betydelse till lättare flugfiske och rullen som jag har är en Okuma airstream med 2 extraspolar. Jag vill gärna ha en flytlina och en intermediate eller sjunk, så jag funderar på om jag ska behålla rullen och istället hitta ett bättre spö och bra lina?

Har tyvärr inte möjlighet att besöka reorna på de fysiska butikerna så tänkte slå till genom el-ge som har 30% på allt.

Första alternativet var ett Kispiox-set för ca 1225kr som känns prisvärt, men jag tror som sagt att jag blir nöjdare i slutändan om jag lägger lite mer pengar på ett bättre spö och lina. Rullen kan jag uppgradera senare under året om det skulle behövas.

Skulle någon kunna rekommendera ett spö, flytlina samt intermediate som man får för 2000kr?

Jag är för övrigt helt värdelös på att kasta och har testat en del spön med olika action där jag inte märkt någon skillnad alls, så något som är hyfsat lätthanterligt för en glad amatör skulle uppskattas.

Måste rekommendera att du kollar på fishline.se med då de har prisgaranti på allt utom Guidelines grejer, sen har de dessutom fri frakt.

Edit: Nu är ju visserligen Kispiox från Guideline men ändå värt att kolla där om det handlar om något annat du skall köpa som inte är från Guideline.

Skulle du dessutom få för dig att köpa någon ny rulle så ingår det backing när du köper rullen där.
    Senast ändrad av haggis82; 2012-12-31, 16:33.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Du kan kolla in Scierra Stone Fly på dan tackel http://www.dan-tackel.com/c/470/scierra 1495 för klass 5 lägger du till deras 2:a sorterings lina så få du både flyt och sjunk för 115 kr st , eller så kan du ta en rio dart för ca 700 på el-ge då får du enl. mitt tycke lättkastad lina med en kort klump (ca 8 på en klass 5) komplettera med dan tackels 2:a sort. sjunklina för 115 . Du kommer att hamna några 100 lappar över 2000 med det senare alternativet. Om du vill ha ett billigare allternativ med rio linan så titta på guidelines epx 4 spö finns både hos el-ge och dan tackel för ca 900 kr. Har själv rio linan på ett Guideline ExP3 spö som är föregångaren till epx4 . Tycker att det är väldigt lättkastat och som nybörjare så gillar jag den korta klumpen särskilt om det är trångt i bakkastet.
      Hoppas jag är till lite hjälp annars så kommer nog snart jock scott med en bra lösning åt dig

Kommentera

Stonefly kiten bosse.w lade fram skulle jag också tipsa om.

Annars så kan du få mycket godis för den budgeten här: http://www.willyssportfiske.se/p/flu...-atom-9-5.html

Loop Incite är inte dumt heller. Då får du ett bra spö och en mycket juste rulle. Här till ett gött pris:

Kispiox, är iof. heller inte dumt. Inte minst till det priset du får på EL-GE.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-31, 17:38.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Får passa på att tacka för hjälpen. Jag har bara oerhört svårt att bestämma mig för något. Det lutar mer åt att jag lägger till lite extra till budgeten och köper en rulle också så har runt 3000kr som jag hoppas ska räcka till något bra. Ändras era rekommendationer mycket om man har en tusenlapp extra att spendera?

Alternativen som det lutar åt just nu är i princip:
          • Sameo Classic Complete för drygt 2600kr. Har hört mycket positivt om det setet.
          • Loop incite-set för 1699kr
          • Scierra stone fly spö och vision deep-rulle för drygt 2000kr + flytlina.
          • Guideline exceed combo med reelmaster rulle och Force-lina för drygt 2300kr.
          • Vision Atom-setet som Jock Scott länkade tidigare.

Jag ska försöka ta mig in till min lokala handlare och känna lite på prylarna under helgen, men antar att de inte har Sameos prylar. Exceed-spöt har jag hört bra saker och verkar vara prisvärt med reelmaster-rullen, men är lite tveksam till Force-linan. Scierra Stone Fly-spöt ser trevligt ut och har läst positiva saker om det. Loop Incite-kitet verkar också väldigt prisvärt om det nu är samma grejer i Harrkungens set som hos Fishline.se, men jag har en känsla av att det är ett egenkomponerat set hos Fishline. Ska försöka ringa och höra i morgon vad det är för lina till Incite-combon. Vet inte heller vad det är för lina till Atom-setet.

Sista frågetecken är om jag ska välja #5 eller #6? Vet att det också beror lite på vad för grejer jag väljer, men läste att Loop rekommenderade en #6-lina till deras #5 för Incite-spöt t ex. Det blir nog främst p&t-fiske då jag bor för långt ifrån alla trevliga fiskevatten, men har 1-2 veckor som jag ska iväg norrut till sommaren på jakt efter harr och öring. Jag är tyvärr kass på allt som har med teknik att göra efter runt 5 års uppehåll så är #6 mer förlåtande för en nybörjare?

Kommentera

Hej igen!

Sameo classic är snus fint om du gillar litet långsammare spön med 2/3 aktion ned i klingan?
            Kanske inte en aktion på spöt man bör välja som nybörjare dock?

Det är rätt dött lopp mellan Exceed och Stonefly kitet. Stonefly är litet snabbare i aktionen dock. Exceed, är mer ett halv snabbt spö och har aktion ned i halva klingan ca. Det gäller Incite också.

Inget större fel på Guideline linan. Den fungerar bra.

Vision Atom spöt, har ungefär samma aktion som Stonefly.

De flesta Loop spön är "underklassade" Dvs. de behöver 1 klass tyngre lina eller mer än vad Loop uppger på spöt.

Ska du endast fiska båge, Harr, Röding och Öring? Då är klass 5 ett bra all around val.

Att om ett spö är mer förlåtande? Det handlar mer om hur klingan är uppbyggd än själva klassningen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-10, 23:33.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sv: Nytt set eller spö kring 2000kr?

OM det skulle vara intressant så har jag ett sprillans nytt Loop Evotec #5 F som är ditt för 2000 plus frakt oanvänt och utan fingeravtryck då jag inte ens tagit ur spöt ur tub och socka!! Dra pm om det skulle vara intressant

Kommentera

Har lagt upp en annons under säljes och bytes - kan vara värd att spana in om du letar efter flugfiske prylar!

/M
                Mina Placeringar:
                2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                147 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X