Erfarenheter Guideline Exceed 9" - Klass 5 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter Guideline Exceed 9" - Klass 5 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter Guideline Exceed 9" - Klass 5 ?

Som Rubriken lyder. Undrar om någon äger eller har erfarenheter av detta spö.
    Funderar nämligen på att köpa det.

Fisket jag kommer bedriva är mestadels efter harr i fjällströmmar. Men även fiske efter inplanterad fisk i mindre tjärnar.

Är detta ett spö som det är möjligt att slänga långt med?

Har sedan tidigare ett Strömsländan XP 9" klass 4/5 och tycker det är ett skönt spö. Men kast längderna tycker jag är en aning dåliga. Spöet är så svampigt/svajigt. : p

Jag har iaf. litet erfarenhet av det. Tycker att det har en behaglig, halv snabb aktion som borde passa de flesta oavsett kunnande.

Definitivt kan du kasta långt med det. Bara du har en bra anpassad lina ( Guideline 4 cast eller en DT 5 lina exempelvis ) och har tekniken till det.

Skulle bli väldigt förvånad om du inte gillar det spöt när du väl har fått in timingen.

Du kan använda både en 4 cast 5:a och en 6:a. 5:an väger 12 gram och 6:an väger 14 gram.

Exceed #5 har en rekommenderad lin vikt på 11 - 13 gram.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-11, 16:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Jag har iaf. litet erfarenhet av det. Tycker att det har en behaglig, halv snabb aktion som borde passa de flesta oavsett kunnande.

Definitivt kan du kasta långt med det. Bara du har en bra anpassad lina ( Guideline 4 cast eller en DT 5 lina exempelvis ) och har tekniken till det.

Skulle bli väldigt förvånad om du inte gillar det spöt när du väl har fått in timingen.

Du kan använda både en 4 cast 5:a och en 6:a. 5:an väger 12 gram och 6:an väger 14 gram.

Exceed #5 har en rekommenderad lin vikt på 11 - 13 gram
      Tack för ett bra svar! Kan väl inte skilja så mycket på kastlängden mellan ett klass 5 och ett klass 6 Spö?

Googlade lite efter den rekomenderade linvikten på Strömsländan XP 9 4/5 som jag har sedan tidigare, men hittade inget. Vore kul att jämföra dem.

Kommentera

Varsågod.

Nej, det är inget värt att skriva hem om i skillnad på kast längden mellan de klasserna. Viktigare är då själva klingans beteende mönster och uppbyggnad. Med dagens spön, så kan man kasta 25 m eller mer med även de billigare spöna från de bra tillverkarna.

Tyvärr kan jag inte heller hitta något sådant för Strömsländan XP spöna.

P.s. Du har säkert litet roligare med Harren på ett klass 5 än ett klass 6. Även om ett # 4 spö är perfekt för den fisken. Men det betyder ett vind känsligare combo å andra sidan eftersom att då blir ju även linan lättare.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-11, 17:07.

Kommentera

Jajjemen! Jo, kan tänka mig att det är som du säger. Lär ju ha hänt en hel del med spöutvecklingen de senaste åren. Var säkert 5år sedan jag köpte mitt strömsländan och vad jag kan förstå så är Guideline en lite finare tillverkare.

Kommentera

Jo, det har som sagt hänt en hel del med spön etc. på de åren. Sländan seriens spön är inte tokiga alls egentligen. Men de är ju gamla grejor nu, och har blivit om seglade. De var ju ganska till åren komna redan då du köpte ditt spö.

Guideline, liksom finska Vision gör sällan bort sig. Och de senaste 2 generationerna av Guidelines spön har ju varit grymt pris värda. Det nya budget spöt EXP 4 för under 1000:- är ju bara det riktigt bra. Gött är ju att varken Guidelines eller Visons grejor kostar skjortan heller.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-11, 19:25.

Kommentera

Ja, det har du helt rätt i. Kommer köpa Exceed 5an som är i nyskick, men får tyvärr inte med någon garanti. Men de borde väl gå att få tag på en separat del om vi säger att fjärde delen (spötoppen) går sönder. Sett att fishline.se har separata delar. Men de kanske man bara får köpa ifall man köpt nya spön av dem. Ska mejla och höra med dem!

Kommentera

O.k.

Om det händer med något med någon del? Så ring och smöra litet för Guideline i Göteborg, Tror nog att de ställer upp även fast du inte har sedeln. Möjligen, så kan du få lägga upp en slant i utbyte?

Värt att pröva iaf.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-11, 22:02.

Kommentera

Det ska jag göra! Tack för alla toppensvar!

Kommentera

Knäcker man toppen på GL´s billigare spön Exceed/EXP4/Kispiox spöna kostar en ny 450 kr + frakt ( med kvitto ). Gav totalt 300 kr för en ny topp till mitt Scierra flylite V2 i somras, ett tretusen kronor spö ( ordinariepris ).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X