Jag har precis börjat flugfiska och börjat få grep om själva kasttekniken men jag har blivit av med många flugor pga att det blir en pisksnärt i bakkastet. Hur löser man det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
hjälp! pisksnärt
Collapse
X
-
Sv: hjälp! pisksnärt
Jag är dålig på att kasta trots många års fiske men för mig låter det som timing fel. Jag tror att du startar frammåt rörelsen innan linan sträckt ut sig riktigt i bakåt rörelsen. Vänta in linan lite mer tills du känner att det drar till lite.
Kommentera
-
Jag håller med de övriga, vänta in bakkastet mer. Ibörjan när du lär dig kasta så är det väldigt viktigt att du helatiden följer linan med blicken. Att du kollar bak i bakkasten osv. Då ser du när linan har sträckt ut ordentligt.
Ursprungligen postat av Sittin Visa inläggJag är nybörjare själv, men jag tror att du måste vänta på att linan ska sträckas.
Jag har börjat göra högre bak än framkast för att "våga" vänta in sträcket.Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
Har inte mycket att tillägga. Men det är väldigt vanligt att man i början har litet för bråttom att påbörja framkastet i och med att man tror att man har kortare tid på sig innan flugan och linan kammar marken än vad som är verkligheten.
Ett annat vanligt fel är att man inte tittar sig över axeln för att försäkra sig om att linan + tafsen är helt sträckta horisontellt innan man påbörjar fram kastet. Utan man står bara och stirrar rätt fram hela tiden.
Resutat: Antingen pisk snärtar eller ett kraft löst "pariserhjul" till lin båge i luften.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-29, 13:19.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
|
7 svar
393 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()