Köpa nytt flugfiskeset,vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa nytt flugfiskeset,vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa nytt flugfiskeset,vad?

Hej.

Nu har jag fiskat ett tag med mitt Strömsländan XP 5/6.

Tänkte unna mig ett nytt bättre set till i sommar,vad ska jag köpa?

Fiskar mest i mindre åar och lite put and take.

Vilken klass motsvarar mitt 5/6 om jag väljer ett enkelklassat spö, 5 eller 6.

Har tittat på Guideline spö klass 5 och en Vision Koma plus ,kan det vara något?

/Richard.
    Senast ändrad av Gråben; 2013-04-28, 14:15.

Hej!

Beror litet på hur mycket pengar du vill lägga ned? Och klass 5 motsvarar klass 5/6. Den enda skillnaden är att vissa tillverkare sätter ut både klasserna för DT = #5 och WF = #6.

Här är ett par förslag på kit som borde utgöra en märkbar uppgradering mot ditt Strömsländan och med samma halvsnabba aktion ned till ca. mitten av klingan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-28, 13:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej.

Tack för snabbt svar.
      Precis det spöt,Guideline Exceed #5 är det jag tittat på!
      Om jag köper Exceed "5 och Koma plus så blir det samma peng som kittet.
      Iof,så vet jag inte om Visions Koma plus rulle är bättre än den Guideline som ingår i kittet du länkade till?

/Richard.
      Senast ändrad av Gråben; 2013-04-28, 15:47.

Kommentera

Hallå.

Jag gick på Görans rekmendation rakt av,Guideline Exeed klass "5 och en Vision Koma är nu beställda!

/Richard.

Kommentera

Trevligt!

Då har du grejor som du alla gånger kan leva med x antal år utan att känna uppgraderings klådan komma smygande.

Koma +, är säkert lika bra som Reelmastern.

Min Koma av den äldre modellen är 3 säsonger gammal nu och tuffar på utan problem.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-28, 20:23.

Kommentera

Hallå Göran.

Det blev faktiskt den äldre Koma,inte koma +.

Man fick Koma för 499:- vid köp av spö så jag tycker att den får duga så länge.

Har den funkat i 3 säsonger för dig så är duger den mer än väl till en ammatör som jag!

/Richard.

Kommentera

Hej på dig Richard. Grymt bra pris det på en rulle som normalt kostar nästan det dubbla. Koman, är ju dessutom byggd som en tanks.

Citat: Har den funkat i 3 säsonger för dig så är duger den mer än väl till en ammatör som jag!#

Det gör den säkert. Koman, tillfredställer nog de flesta flugfiskare oavsett kunskaps nivå om man nu inte är helt inställd på dyrare rull varianter?

Edit. Slirbromsen är riktigt bra på den.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-28, 20:53.

Kommentera

Hallå.
                Jag var ute och testade nya prylarna igår.
                Vilken skilnad!!!
                Strämsländan XP framstår som en stel pinne jämfört med mitt nya Guideline Exeed.
                Faktum är att nya spöt var mycket mer lättkastat och man fick mer känsla.
                Nu undrar jag direkt hur ett dyrare spö för 4-5000:- eller mer är att fiska med,när det billiga Exeed var så pass bra!
                Det blev 2 regnbågar.

/Richard.

Kommentera

Härligt!

Jo, Exceed är en riktig go pinne. Men så fort man kommer en liten bit över 2000:- Så betalar man multum för väldigt små skillnader och den lilla logon på spöt. Och förstås för en del "placebo effekt" = Jag har köpt ett riktigt dyrt spö av ett välkänt märke. Alltså är det följdaktligen riktigt bra resonerar man lätt då. Tron, kan försätta berg sägs det ju.

De spöna som ger mest "bang for the buck" ligger på mellan 1300:- - 2000:- normal pris. T.om Guideline EXP 4 som kan hittas för under 1000:- är riktigt prisvärt.

Det viktigaste är ju att det spöt du väljer känns som en förlängning av din arm och att du trivs med aktionen hos det. Sådana egenskaper behöver inte kosta stora summor.
                  Och en stor del i det hela är ju även att linan är korrekt matchad till spöt och glider bra i spö ringarna.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-04, 10:32.

Kommentera

Min bror har Guideline EXP4 och jag märker ingen skilnad mot Exeed!
                    Jag gjorde några kast igår med hans EXP4 och sen direkt med mitt Exeed.
                    Det kan ju bero på att jag är ganska så orutinerad,min känsla är samma spö men med olika färg!

Vad ska jag köpa om det ska bli märkbar skilnad/bättre mot Exeed,ett bättre Guideline eller ska man gå på typ Sage eller Hardy?
                    Vilken modell i så fall?
                    /Richard.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    128 visningar
                    0 gillar