kan man gå upp en linklass utan problem? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kan man gå upp en linklass utan problem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kan man gå upp en linklass utan problem?

hade tänkt köpa en ny flytlina till mitt loopblackline 9 fot klass 6, linan har börjat spricka lite,
    såg att de fanns på rea klass 5 och klass 7 linor, vad händer om man fiskar med en för hög eller för låg klass??
    går spöet sönder , går de sämre att kasta eller vad?
    tacksam för svar

Det spelar inte en sån stor roll om du går upp en linklass.
    det enda är väl att du gör längre kast.
    om det är nån spricka eller nåt i spöt kanske det inte är så smart att ggå upp en klass, då bör du gå ner en klass, eller laga spöt

Kommentera

Ursprungligen postat av MörtAnders
      Det spelar inte en sån stor roll om du går upp en linklass.
      det enda är väl att du gör längre kast.
      om det är nån spricka eller nåt i spöt kanske det inte är så smart att ggå upp en klass, då bör du gå ner en klass, eller laga spöt
      Beror på, det blir ju längre långa kast med en rätt anpassade lina men med en tyngre lina borde du få bättre "kortkast" eftersom spöet laddar bättre.

Dock är det ju ingen slump att det finns en "anpassning-AFTM"
      sigpic

Kommentera

Det går inte att säga helt generellt ja eller nej. Somliga spön är överklassade och hanterar även lättare linor medan andra är underklassade. Vidare kan linans utformning påverka hur balansen i kastet blir.

Att köpa en ”fel” men billig lina på rea kan bli onödigt dyrt. Trivs du med ditt spö så är mitt råd att du försöker hitta en lina som matchar spöets klassning och dina behov.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Som föregående talare just sade..Det går inte att säga generellt.
          AFTM klassningen är en över 40 år gammal klassning som är baserad på dåtidens splitcane spön.
          Numera går man mer och mer över till ren gramviktsklassning av linor, och om några år så är troligen inga spön AFTM-klassade längre.

Allt hänger på spö, lintyp, linfabrikat och andra saker.
          Tycker du din lina generellt känns lätt och inte laddar spöt som den ska i olika situationer, så testa att gå upp ett steg.

Kommentera

Jag skulle vilja säga såhär, i normala fall är spöt klassat utefter en viss mängd lina i luften. "ca 13 meter", går du upp en klass kan du ha ca 11meter i luften och spöt jobbar likadant som med en lättare lina och 13 meter lina i luften. Det är linans längd/tyngd i luften som avgör när spöt jobbar optimalt. Gillar du att skjuta mkt lina så köp en lina klass tyngre med kortare klump.
            I runda slängar kan du med lätthet gå upp en klass utan större problem om du behärskar att skjuta mkt lina. Men är du av typen som inte skjuter ut lina bra utan måste luftkasta en massa är det inte rekomendalbelt att gå upp en linklass.
            Har du mkt tyngre lina i luften och samma mängd som förut måste du vänta ut spöts laddning mera och det kanske inte din teknik är van vid.....
            Testa ngns lina först, köpa grisen i säcken brukar vara dyrt i längden!
            (jag tror det kommer gå bra med en 7:a men skyll inte på mig om du inte tycker det var bra)
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Håller helt med ovanstående skribent. Du kan gå upp någon klass men spöet kanske inte klarar av belastningen när hela klumpen är ute. Då får man helt enkelt inte ha för mycket utav klumpen ute när man kastar.

Rent teoretiskt så kan du ha klass 10 lina på ett klass 5 spö men det är inte så jäkla praktiskt.

Kommentera

Tumlaren

Jag har inte än hittat något spö som inte tål att klassas upp en klass, min erfarenhet är att de flesta spö är underklassade. Har alltid själv en linklass högre lina än vad som står på spöet, du skjuter linanan tidigare och färre luftkast.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

gå inte upp ja vet bäst ingen protest

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                  7 svar
                  407 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                  8 svar
                  280 visningar