Utrustningsfråga från novis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningsfråga från novis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustningsfråga från novis

Hej!

Ända sedan jag växte upp har jag spinnfiskat efter främst gädda och abborre. Jag växte upp nära en sjö så många timmar har spenderats med haspelspöet i hand för att lura upp trevliga "blötdjur". Efter en tur till Lappland i början av 90-talet så fick jag ett flugspö av min far. Dock började aldrig använda det och efter att jag flyttade till Uppsala -95 så glömdes det mesta av fisket bort, inklusive existensen av flugspöet.

Idag har jag återupptagit fisket, främst i formen av UL-spinn. Dessutom har jag numera goda möjligheter att fiska i norra Dalarna, så grundförutsättningarna för hela intresset har förändrats rejält. När jag och min far var ute och fiskade för ett par veckor sedan så berättade han att flugspöet fanns kvar, vilket fick mina tankar att börja spinna. Vem vill inte prova att dra en öring eller harr i Österdalälven på flugspö??

Så, till min fråga.

Spö och rulle är aldrig använda och frågan är om det något att testa, bara för att se om flugfiske är min grej?

Spöt är ett Rom Thompson Steelhead 90% grafit, 6/7.
    Rullen är en Okuma 380s.

Jag är hyggligt bevandrad i spinnfiskets värld, men när det gäller flugfiske är så jag en total novis, så hjälp mottages tacksamt!

Hej!

Jo, visst kan du pröva med de grejorna. Visserligen, är Ron Thompson, inte det man brukar rekommendera till nybörjare i och med att precis som med ABU och Fladen så är R.T. rätt dåliga på att tillverka flugfiske grejor. Spöt och linans kvalitet, är ju väldigt viktiga för att kasten ska sitta bra. Inte minst för en nybörjare som har nog med att lära sig själva kast tekniken på rätt sätt så här i början. Nu menar jag inte att man som nybörjare ska köpa några värsting grejor. Men både Guideline och Vision har bra start set som ligger på mellan 1500:- - 2000:- som man står sig fint med under ett antal säsonger.

Men får du längre fram lust att köpa ett nytt kit? Köp ett i klass #5 då. Är en bra allaround klass för Harr, Regnbåge, Röding och Öring.

Kolla om linan känns glatt och bra + inte har krackelerat i ytskiktet? Är den litet sträv? Så köp en lin smörja typ Loon Line speed. Och polera in litet av smörjan i 2 m längder i taget med en garaterat ludd fri trasa.

Är linan paj? Köp en Dan Tackel 2:a sortering WF 7 flytlina för 115:- Den är bra mycket bättre än vad priset förtäljer. Gör ju heller inget om man så här i början av sin flugfiske karriär råkar misshandla den litet med tanke på priset.

Knyt på en liten garn tofs i änden på tafsen när du övar på gräsmattan. Då riskerar du inte att kroka dig självt av misstag.
    Tag kontakt med din lokala fiske klubb och hör dig för om kast kurs. Det är det bästa sättet att lära sig snabbt och på ett riktigt sätt.

Här är en bra DVD i 3 delar som visar grunderna i kast tekniken:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-09, 12:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för uttömmande svar! Bara att dra igång alltså!

Skulle spö och rulle passa bättre för tex fiske efter gädda?

Kommentera

Varsågod. Bör funka skapligt om du nöjer dig med att fiska med streamer flugor i max storlek 4. Annars är ju instegs klassen för Gädda #8, men en #9 utrustning är att föredra då du kan använda de större, 20 - 25 cm långa Gädd flugorna.

Exempel på ett prisvärt Gädd kit:

Men till Havsöringen på kusten och till fiske efter Regnbåge och Öring med hög medelvikt + när det blåser en hel del så är din utrustning helt o.k.

Du har ju ett juste Put and Take vatten i Fyrväpplingen utanför Knutby. I synnerhet Skysjön då.

Där började jag självt min flugfiske karriär en gång på 70 talet.

Edit.

För att ge dig litet kött på benen om de olika spö och lin klasserna:

Klass 1 - 3 = Ultra lätt flugfiske. Mest efter Bäcköring och mindre Harr i små vatten.

Klass 4 - 6 Lätt till normal utrustningar för Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Klass 4, är utmärkt till Abborre också.

Klass 7. Kust fiske, och fiske efter Regnbåge, Röding och Öring i blåsigare miljöer eller med hög medelvikt.

Klass 8 - 12. Gädda ( Klass 8 - 9 ), Lax och Havsöring. De senare i älv och å och oftast med 12 - 14 fots 2 hands spön. Och dessa klasser passar även för saltvattens fiske efter tropiska arter typ Tarpoon och Bonefish exempelvis.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-10, 11:25.

Kommentera

Jag tackar allra ödmjukast för all information! Både Fyrväpplingen och Örsjön är kända trakter för mig då jag har varit där och spinnfiskat ett par gånger. Det får bli med fluga nästa gång!

Kommentera

Varsågod.

Jo, jag tänkte väl att du troligen kände till Fyrväpplingen, men nämnde den ändå. Örsjön, är dock en nyhet för mig. Men då har du ju litet flugfiske vatten att välja på. Lycka till med din flugfiske karriär!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            152 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X