Bygga haspel på flugklinga till HÖ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga haspel på flugklinga till HÖ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga haspel på flugklinga till HÖ

Tjena tänkte kolla om det är någon som har några tips på klasser för ett bra haspel av flugklinga kom gärna med ideer
    kommer lägga upp bilder på projektet .

Varför flugspöklinga?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag frågar mig det samma. Om klingan inte har den moderna gram angivelsen för flug linan utan den gamla AFTM angivelsen. Då kan du få litet problem att få till betes vikten. Du får nog hoppa upp till én klinga som grejar en lin vikt på 18 - 21 gram iaf. Och det blir rätt stabbiga spön det. Motsvarar AFTM klass 10 och 11 ungefär. Varför inte göra det enkelt för dig och köpa en riktig haspel klinga i stället?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-13, 20:14.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Byggd, inspirerad av artiklar i FiskeJournalen om danskt havsöringfiske, ett sådant spö på sjuttiotalet men det blev ingen höjdare. Nuförtiden frinns det ett sådant enormt utbud av bra haspelspön att det verkar överlopps att bygga själv (och särskilt att bygga på en flugklinga).

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne112 Visa inlägg
          Tjena tänkte kolla om det är någon som har några tips på klasser för ett bra haspel av flugklinga kom gärna med ideer
          kommer lägga upp bilder på projektet .
          För några år sen köpte jag en begagnad hemma gjord flugspö 11f på loppis som har ingen fabrik logga eller aftam beskrivning. Jag tror det är aftam 9 eller 10.Det funkade med en 10an lina.
          Det var ingen toppen spö, så jag byggde om den till ett kastspö just för kustfiske efter havsöring.
          Det klarar av vikt 10 upp till 25g ganska bra.
          Click image for larger version

Name:	telefon bilder 142.jpg
Views:	1
Size:	901,0 KB
ID:	1769519
          Det klinga som jag har är toppaktion. Jag har behållit fluga rullfästen kvar, tanken var att ha en kombi spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Varför flugspöklinga?
            Fick testa det i danmark när jag var över o fiskade HÖ kan säga att det är det ultimata helt sjuk känsla..

Kommentera

Är ju som bekant väldigt stor skillnad på olika märken/klingor. Kan tänka mig att lite toppigare snabba flugklingor passar bra till spinn, medans djupare mindre snabba klingor är sådär. Vilken typ av klinga var spöt du testade byggt på?

Kommentera

Jag har en helt ny obyggd 9-fots 4-delad klass7 MHX-HM flugklinga till salu om någon är sugen.... Fick den fellevererad när jag skulle ha en 2-delad klinga till mitt bygge. Säljer den till bra pris.

Flugspöt har snabb toppig action och är grymt skönt....

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag har gjort ett sådant bygge och har skrivit lite om det här >

Hade jag idag sökt en ny klinga hade valet fallit på en styv och snabb 9-10' #9.
                  Jag älskar att syssla med struntsaker,
                  påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
                  komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
                  och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                  8 svar
                  533 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                  3 svar
                  571 visningar
                  0 gillar