Göra vadarstav själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra vadarstav själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra vadarstav själv?

Har köpt vadarbyxor till barnen (vadarstav saknas än så länge) plus att jag lyckats få min fiskebroder att fatta att han behöver en vadarstav.
    Har själv en sedan 80-talet och den funkar fortfarande. En odelad.
    Nu har jag läst på www att många anser att de delade stavarna är inget vidare...
    så jag tänkte kanske man skulle knåpa ihop en (eller flera då!) själv?
    Tacksam för allehanda tips och erfarenheter på detta tema!

Vi fiskar iofs bara på kusten (nuförtiden och om vi vadar), men för säkerhets skull tycker jag man bör dimensionera för en rejäl laxälv.
    Man vet aldrig.
    Jag har ju varit i Norge förut och fiskebroderns föräldrahem ligger lagom till (i Norge) för något stopp vid flera trevliga älvar...så visst kan fan flyga i en igen
    Första funderingen är att utgå ifrån ngt stålrör av lämplig dim, men var får man tag i det?
    Det ska ju hålla för lite.
    Längden har jag fattat att det ska vara upp till armhålan.
    Mer?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Vanligt vattenrör skulle väl kunna funka? Ett 12mm borde ju kunna stå pall för det mesta.

Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ja, det eller en bit stadigt aluminium rör från en båt tillbehör shop, en doppsko i gummi för käpp eller krycka, ett par meter nylon rep, ett cyckel handtag, en karbin hake och litet Epoxy lim, så har du en juste stav också. Stämmer att att staven ska räcka upp till arm hålan.

Karbin haken, är till för att fästa repet vid någon ring på västen.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-24, 21:51.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Gamla skidstavar funkar perfekt! Bort med tjafset i botten, sen är den klar. Dessutom skitbra grepp med remmen i handtaget!

Kommentera

Jag har gjort en sådant av ett vanligt träskaft och använder den till kust fiske sedan 1994.
          En sådant skaft kan man köpa från de flesta trädgårds butiker.
          t.ex
          COFA, cofa, safepost, SAFEPOST, SafePost

Click image for larger version

Name:	20140124_204156-1.jpg
Views:	1
Size:	443,5 KB
ID:	1771610

Handtaget har jag gjort av korkringar som används till fiskespö handtag. Jag har förtyngt andra enda med bly och en vanlig dör stod dämpare.
          Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	4,1 KB
ID:	1771611

Den är behandlat med lasyr.

Kommentera

Biltemas gåstavar får du för småpengar, dessutom kommer dom i par.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursäkta att jag lägger mig i tråden men måstew fråga. Vad är det som gör en vadarstav till specifikt en vadarstav?

Kommentera

Det är viktig att höjden på staven är upp till bröstkorgen eller armhålan, precis som du har hört innan å Jock intygade det oxå.
                Staven används ibland för att förska djupet framför fötter o ibland trycks sned mot botten för att kunna vända mot strömmen.

Kommentera

Tack för alla svar!
                  Ja, jag kanske skulle börja med kvastskaftsmodellen föst...så får vi se om det blir något älvfiske i framtiden isf får vi la göra om...hur som haver; några ongar släpper vi iaf inte ut i några laxälvar...
                  Mickefinn: är det skifferskiva i bordet din gottegris?
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Går det inte bra med en vanlig rundstav i lämpligt omkrets och såga av?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    137 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X