Fått ett spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fått ett spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fått ett spö

Hej!

I dag fick jag ett Loop Carbon HM 590 L9 #5-6 line spö av en kollega och tänkte att då måste man ju lära sig flugfiska

Kan inte ett skit om flugfiske eller vad för saker man skall ha, tänkte väl mest testa efter abborre. Så jag har lite frågor om detta.

Vad för rulle skall jag ha till spöt?

Vad för lina skall man ha?

Vad behöver jag mer för saker för att komma igång?

Sen undrar jag bara av ren nyfikenhet om spöt är något att "ha" fungerar nog för mig men skulle vara kul att höra från er som flugfiskar.

Mvh Micke

Hej!

Ett bra start spö det där.

En WF ( # 6 i ditt fall ) flyt lina och en WF dito normal sjunk bör man ju ha i arsenalen. De här är riktigt billiga men bra ändå.

Denna rulle + en reserv spole till sjunk linan 0ch så en 100 m spole 20 pund backing lina också. Dvs. 50 m på varje rull spole. :

Modell 56 alltså.

3 st av varje, 9 fot nylon flugtafs med 0,18 och 0.16 spetsar. Köp gärna till ett par spolar nylon i de dimensionerna så att du kan reparera tafs spetsen vid behov med hjälp av kirurg knuten.

Den fyllda asken Regnbågen är en bra start på flug samlandet om du ska fiska Put and Take också?

De större streamer flugorna i asken funkar på Abborren. :

Ett par polaroid glasögon, En liten nagel knipsare från Apoteket t.ex. för att kunna knipa av tafs material, en håv, en peang = krok lossare: http://www.fishline.se/fly-peang-16c...oducts_id/1270 och en s.k. Priest = fisk bonkare.

Den kan du lätt självt göra av ett ca. 20 cm långt mässings rör som du sedan borrar 2 hål i på den ena änden för en handleds rem.

Denna utrustning räcker ju till att börja med i alla fall.

Tänk på att när du tränar på gräsmatta. Så knyt en liten garn tofs till tafsen istället för en fluga. Och när du sedan börjar att fiska, ha alltid glasögon på. Detta för att slippa att akut besöka ögon kirurgen om olyckan är framme?

Hör också med din lokala fiske klubb om kast instruktör. Då blir tekniken lättare rätt från början mot att glo på instruktions video klipp.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-10, 15:59.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för detta Jock Scott

Kommentera

Varsågod. Bara kul att kunna hjälpa till litet så här i början.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        146 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X