Asbjörn Hörgård Golden Fly 9" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asbjörn Hörgård Golden Fly 9"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Asbjörn Hörgård Golden Fly 9"

Hej Jag kan absolut inget om flugfiske,men köpte ett spö(se rubrik) med 2 rullar och 100+ flugor till.Spöt ser klippnytt ut.Jag undrar nu om det kan vara värt att lägga ut på någon köp/sälj site eller här,och vad man skulle kunna tänkas ta för det(om det är värt nått).MVH Henric "Kanta" Bohm

Hej!

Ett sådant gammalt splitcane spö i bra skick = Rak topp eller toppar, inget till minimalt glapp i holkarna och hel lack utan sprickor och stick hål från flug krokar och spö + ring lindningar som är hela och fina kan vara värt en trevlig slant. Och samlare finns ju.

Nu tillhör väl inte Hörgård dyr griparna ska det tilläggas men ändå.

Det troliga värdet, är det dock litet svårt att säga något om. Bäst är väl om du tar några tydliga när bilder med kameran och hör dig för här sedan:

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-11, 08:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack Jock för svaret.Har kollat runt lite mer och det se ut som Jag har fått det till normalpris.Dock fick jag ett erbjudande på 2000.- men då kan man nog lika bra behålla allt och försöka lära sig att fluefiske
      Senast ändrad av Kanta Bohm; 2015-04-24, 15:13.

Kommentera

Hej igen!

Varsågod.

2000:- är en trevlig slant i och för sig. Men om jag vore du? Så skulle jag hänga undan det spöt på en krok ett tag och skaffa mig en vettig nybörjare utrustning att lära mig på. En sådan kan fås för mellan 1500:- och 2000:-

T.ex.: http://www.sporting.se/fiskeprylar-f...fiskeset/9106/ I klass 5 då.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-24, 18:29.

Kommentera

Jag kommer att följa ditt råd till 100% Jock.Det var tydligen inte ett vettigt nybörjarspö överhuvudtaget vad Jag nu förstått.Tackar ödmjukast igen!

Kommentera

Varsågod.

Cane spöna, är sköna att kasta med men kräver en del tekniskt kunnande för att kunna hanteras på rätt sätt. Dessutom, så är de tunga att fiska med längre perioder jämfört med dagens kolfiber spön.

Minns självt mitt första splitcane spö = Arjon Black Zulu #7 8 fot. Man var rätt mör i handled och underarm efter någon timmes fiske. Men visst var den långsamma och typiska cane aktionen trevlig i sig.

Med dagens moderna spön, och i synnerhet om du köper ett nybörjare kit? Är mer förlåtande mot små misstag i kast tekniken vilket ju är skönt så här i början av din karriär.

Och de senaste 5 åren ca. så har kvalitets klyftan minskat märkbart mellan de billigare och de något dyrare spöna.

Dvs. om du håller dig till de erkänt bra tillverkarna som Guideline, Hardy, Scierra och Vision för att nämna några. Och håller dig borta från ABU, Fladen och Ron Thompson. De senare tillverkarna är bra på spinn, mete och havsfiske grejor. Men flugfiske har de aldrig fått riktigt klämm på.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-24, 18:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            147 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X