Kalu, som bara väger 121 gram kan definitivt vara något.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Önskar hjälp med val av fluglina!
Collapse
X
-
Ang presentationen så håller jag med ang longbelly. Men det finns väll ganska många olika tapperingar på en DT. Även dom kan väll vara grymt aggressiva? Men ska säga att jag aldrig testat ett spö med sån grym precision som ett MSX emerald 376 med en dan tackel DT.Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggJag har gjort den erfarenheten att när man roll kastar med en sådan lång klump. Då är det lättare att få kraften ända ut i tafs spetsen. Ungefär som med en tafs som har en längre grövsta del och en kortare mellandel och spets än normalt.
Det är ju ibland nödvändigt som du vet att rolla litet längre bitar när man inte kan smyga sig på firren inom när håll, och luft kast visar sig vara i stort sett omöjliga. Dessutom, så landar kortare klumpar som en bly zeppelinare jämfört med DT och Longbelly's. Du har även fördelen med att den längre fram taperingen på klumpen presenterar flugan mycket nätt och fint.
Men så kan det ju vara att jag är gammeldags i tankesättet också? Svårt att lära gamla hundar att sitta sägs det ju
Kommentera
-
Njae, faktiskt, så finns det inte så många olika DT taperingar egentligen. De flesta inklusive Dan Tackels har den klassiska varianten med långa och rätt flacka taperingar från klumpen.Ursprungligen postat av mcuz Visa inläggAng presentationen så håller jag med ang longbelly. Men det finns väll ganska många olika tapperingar på en DT. Även dom kan väll vara grymt aggressiva? Men ska säga att jag aldrig testat ett spö med sån grym precision som ett MSX emerald 376 med en dan tackel DT.
Ja, MSX emerald och en sådan DT låter ju som ett grymt torrfluga / nymf combo.
Det enda som talar emot DT linor, är att de inte är kul att kasta med i hårdare motvind. Där funkar longbellyn något bättre.
Och att man ska hålla sig undan från DT sjunk linor. Detta, p.ga. att klumpens placering på mitten av linan gör att den har en tendens till att sjunka som ett "U".Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-18, 13:30.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Kommentera