Ny fluglina #7. Vilken ska man satsa på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fluglina #7. Vilken ska man satsa på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny fluglina #7. Vilken ska man satsa på?

Är i köpatagen kring ny fluglina.
    Intermidiet, fast intermidiet och sjunk är det som står på köplistan.

Nu till frågan. Vilken lina ger mest "bang for the buck" ?

Tittat på Guideline coastal vilken jag även provat. Bra skjut i den men kostar ju en del..

Även provat Airflo 40plus vilken med verkar shysst. Hittat denna på erbjudande 2st valfria airflo för 749kr om ja inte minns fel.

Känns ju prisvärt iaf.

Sen är ju frågan om man ska köra en intermidet och en fast intermidet eller en inter och en sjunk alt snabbsjunk.

Skall sitta på ett Guideline kispiox #7 9,6f.

Tänkt till regnbåge men även lite havsöring.

Vill ha en lina som är lättkastad och med bra skjut i så man får lite längd i kasten utan och jobba ihjäl sig.

Tacksam för hjälp!

Hej!

Mest bang for the buck torde vara en Airflo Sixth Sence fast intermediate. Passar till både kust HÖ och P&T fisket.
    Jag har haft min i 4 säsonger nu och den är fortfarande klockren att kasta med och ser hel och bra ut i ytbeläggningen. Tål kyla bra också utan att förvandlas till en stel wire. Den stumma kärnan som bara har 10% töjbarhet, ger bra mothugg även på lång lina. Det har iof. alla Airflo linor.

Airflo 40 + ska man se upp med. Det var deras första variant som var något felkonstruerad och gick rätt ofta av bakom klumpen efter ett tag. Det ska vara Ariflo 40+ Extreme Distance i så fall? Där har Airflo rättat till problemet.

Ps. Du kan ju "play it safe" och köpa 2 olika för 749:- En klass 3 sjunk, är ju normal sjunk linan och funkar bra där det är litet djupare. Fast intermediate linor funkar ned till max 5 m djup. Djupare än så? och man får stå och vänta rätt länge på att den ska komma ned till botten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-05, 18:08.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Skönt att ha någon att luta sig mot då det gäller flugfiske. Har gått i samma tankar då min lina är gammal och behövs bytas ut. Tack för svaren. /Ingemar

Kommentera

Precis den man informationsgurun man ville skulle svara!

Lutar starkt åt Airflo!

Kommentera

Om man mest kör P&T vatten typ citadellet och liknande samt tänkt köra lite havsöring längs kusten vilka rekomenderar du då? Sjunk 3 och fast intermediate eller en fast intermediate och en vanlig intermediate?

Kan bli tal om lite fiske efter båge och öring i ström nån enstaka gång med.

Kommentera

Såg att sixth sense är dubbelklassad, ska jag då köra 6/7 eller 7/8?

Kommentera

Samtliga linor är bra och samtliga har stum kärna. I senaste flugfiske feber kan du se hur mycket de töjer sig under "normal belastning". Du behöver knappast vara orolig för 40+ ska gå av. Själv föredra jag denna framför Sixth sense då den har kortare och tyngre klump. Egna favoriten för i lina är annars rio outbound short men nog även dyrast. Intouch modellen har stum kärna.

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                Skönt att ha någon att luta sig mot då det gäller flugfiske. Har gått i samma tankar då min lina är gammal och behövs bytas ut. Tack för svaren. /Ingemar
                Varsågod. Glad att kunna hjälpa till.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Precis den man informationsgurun man ville skulle svara!

Lutar starkt åt Airflo!
                  Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Såg att sixth sense är dubbelklassad, ska jag då köra 6/7 eller 7/8?
                    #7/8 i så fall? Jag har #5/6 linan till mitt klass 5 spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X