Ursprungligen postat av lex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Billiga vadare. Vilka, och var köpa?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av The Loomis Man Visa inläggSer att hela tråden lyser igenom med okunskap. Bra jobbat
Kommentera
-
Haha, nu fick du tvetydigasvar där Calle... Jag anser i alla fall att andas är ett bra alternativ ifall du fiskar mycket under den varma delen av året oxå. Detta då du kan klä dig med massa skallager under och därmed hålla värmen. Dock så värmer ju neopren på ett annat sätt vilket gör att du inte behöver så mycket kläder under, man blir också lättare svettig om man är aktiv i sitt fiske vilket kan ha en kylande effekt. Alltså om du ska vada året om, andasvadare och om du bara ska vada under höst till tidig vår neopren, detta enligt mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggOch då kommer du och skiner som kunskapens sol...tack!G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lex Visa inläggHaha, nu fick du tvetydigasvar där Calle... Jag anser i alla fall att andas är ett bra alternativ ifall du fiskar mycket under den varma delen av året oxå. Detta då du kan klä dig med massa skallager under och därmed hålla värmen. Dock så värmer ju neopren på ett annat sätt vilket gör att du inte behöver så mycket kläder under, man blir också lättare svettig om man är aktiv i sitt fiske vilket kan ha en kylande effekt. Alltså om du ska vada året om, andasvadare och om du bara ska vada under höst till tidig vår neopren, detta enligt mig.
Kommentera
-
Kompletterande info
Kanske andas framför neopren? Kyla tror jag inte blir största problemet. Snarare att jag är ute efter låg vikt. Det kan bli till att bära kilometervis.
Pris under 2000:- ?
Blir jag frälst av flugfiskandet köper jag top of the line när de billiga går sönder. Tack för alla förslag och råd så här långt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggHur varma är andasvadare? Kan man stå i en kall å mitt i vintern med sådana om man har ett tillhörande underställ eller är det neopren som gäller då?
Neoprene är helt OK när det är kallt, dvs under 5grader, och man står still i kylan. Men så fort man börjar röra sig lite blir man tokvarm (i jämförelse) och gummit släpper inte igenom något så man blir snabbt blöt av sin egen fukt även om neoprenet ser till att man ändå håller värmen.
Sen kostar andasvadarna minst det dubbla mot jämförbara neoprenvadare, och många billiga andasvadare borde kallas "engångsvadare" även om det finns undantag. Det som brukar paja är sömmarna, och för att inte belasta dem för mycket skall man vara noggrann när man väljer storlek och gärna ta till lite.
Mitt tips är att köpa ett par billiga PVCvadare först för att prova konceptet och se om det här är något att satsa på. Tycker man att det är värt att gå vidare kan man sen med gott samvete köpa ett par riktigt bra andasvadare av god kvalitet.
Kommentera
-
"Mitt tips är att köpa ett par billiga PVCvadare först för att prova konceptet och se om det här är något att satsa på. Tycker man att det är värt att gå vidare kan man sen med gott samvete köpa ett par riktigt bra andasvadare av god kvalitet."
Vettigt förslag! Men problemet med PVC är att de är omöjliga att få varma oavsett hur många lager man har under (på vintern) och när det är varmt så svettas man röven av sig. PVC andas om möjligt mindre än neopren. Men som sagt det är ett billigt alternativ för att få insikt i "konceptet".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggMitt tips är att köpa ett par billiga PVCvadare först för att prova konceptet och se om det här är något att satsa på. Tycker man att det är värt att gå vidare kan man sen med gott samvete köpa ett par riktigt bra andasvadare av god kvalitet.
Men jag kan ju ta mina och kolla om det går att komma ut dit jag vill...om jag inte fryser pungen av mig innan jag sjunker ner i dyn förståss...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
|
7 svar
403 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()