Du skulle egentligen behöva 2 st olika spön / kit.
Ett klass 5/6, som lämpar sig för Aborre och ädel fisk. Och ett klass 8/9 för Gäddan.
Ett klass 6, eller 7 är o.k för ädel fisk och funkar hjälpligt för Gädda. Nackdelen blir att de spö klasserna blir aningen för kraftiga för att Aborre fisket ska bli speciellt roligt. Och inte heller kan du köra speciellt stora Gädd flugor. Vilket du säkert kommer att vilja göra.
Men med 2 st olika klassade spön, åker du ju på minst en ny rulle och lina(or) också.
Iof, kan du ju försöka hitta ett beggat spö, rulle och lina på Edge flugfiske forum, Blocket eller Tradera t.ex. För runt 1000:- Och sedan lägga merparten av pengarna på det spö du kommer att använda mest.
Jag som också hade tänkt fråga om man kunde fiska HÖ eller lax med gäddspö.
xD
Hej igen!
Jo, ett stadigt enhands i klass 8/9, 9 eller 10 fot går bra för Gädda, HÖ och Lax.
Men rullen bör ha en bra och regäl broms och kunna ta minimum 100 Yards 30 pund backing + fluglina. Bortåt 150 yards 30 pund backing är ett bra snitt på rull kapasitet för Lax fisket skulle jag tro. Lax fisket i synnerhet och (Gädd) HÖ fisket i allmänhet, ställer högre krav på rullen än vad den gör vid Harr, Regnbåge, Röding och Öring fisket.
Men för fisket efter Lax i mellanstora / stora vattendrag, är nog ett 2 hands mellan 12 och 14 fots längd i samma klass som jag nämnde tidigare att föredra.
Tror du att gädd kittet på dan-tackel funkar på HÖ?
Det ska det väl göra antar jag?
För både HÖ, Gädda (Och Lax) kan du nog vilja komplettera med en sjunk lina (extra rull spole + backing) dock. Detta för fisket tidigt på säsongen, och när fisken står och tjurar på djupare vatten av någon anledning.
Kommentera