Tjenna tjenna jag undrar om det finns någon här som har någon erfarenhet utav Sameos Black Chili #5 6ft, jag fiskar i ett par mindre strömmande vatten med mycket omgivande växtlighet och söker ett kortare spö pga detta. Hur är kastegenskaperna med detta spö osv ?? alla svar uppskattas!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Black Chili #5 6ft?
Collapse
X
-
Hej! Black Chili, blir nog utmärkt till fiske i "trängda situationer" är jag säker på. Tyvärr , hittade jag inget om aktionen på spöt.
Bara detta:
Hetta upp spöarsenalen med Sameo Classic Black Chili! Du kommer se på flugfiske med helt nya ögon, och fånga fisk där du förr bara drömt om att kunna fiska! Ett av de roligaste och hetaste spö vi någonsin byggt! Ett smygspö för små vatten och skygg öring, spöet som ger dig fiskelägen Du inte trodde fanns... även när det blåser upp!
Det 6 fot långa Sameo Classic Black Chili #5 är ett otroligt kompetent Spine Direction flugspö designat av Gunnar Rask Nielsen. Med samma fina kast- egenskaper som sina syskon i Classic serien,med samma fina detaljer och finish, sätter Sameo en ny standard för hur och var ett flugspö kan användas! Stor fisk, litet spö...Kan det bli roligare? Kastegenskaperna är helt otroliga och måste upplevas! Tighta linbågar och prickskytte presen- tationer från tillsynes omöjliga lägen gör spöet till ett effektivt vapen i din flugfiskearsenal! Sameo Supreme linan som medföljer kompletterar spöt perfekt ... Underhands såväl som överhandskast går smidigt och lätt! -Känslan av ett # 2, och kraften från ett # 5!
Lina ingår alltid!
Ett harmoniskt flugkast kräver mer än ett bra spö, en bra lina i rätt vikt för spöt är minst lika viktig! Många spö och lintillverkare har valt bortse från gällande linvikter i AFTM systemet, vilket gör det svårt att hitta rätt på marknaden. Vi tog därför tidigt beslutet att Sameo spön ALLTID ska levereras med en tillhörande kvalitéts lina som följer AFTM systemet! Därför ingår en av våra fina Sameo Classic eller Sameo Supreme fluglinor i priset, där den senare dessutom är designad av Gunnar Rask Nielsen direkt för våra spön!. Vi vill verkligen Du ska få uppleva Spine Direction känslan fullt ut! För att skydda ditt Classic spö, ingår spöfordral i tyg, putsduk, en broderad Cordura spötub samt två års garanti och två års allriskförsäkring. Ett lager reservdelar som alltid finns på plats i Sverige om olyckan skulle vara framme, är också en garanti för många långa års problemfritt ägande av alla Sameo produkter vi erbjuder.
Tipsa en bekant om den här produkten! #
Sameo, gör bra spön över lag. Så där behöver du nog inte oroa dig.
Ska du ha en rulle till spöt också?
Sameo Lynx 4 - 6, borde vara ett fin, fint alternativ:
Eller:
Lamson Waterworks, Konic 1.5.
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Det är ju den skillnaden, att du får jobba litet snabbare och tima kasten mer exakt med ett så här pass kort spö när du luft kastar.
Trä linan genom mellan delen (delarna) och toppen på en 9 fotare, och kasta med dessa delar så får du en någorlunda ide' om hur det känns.
Men i små vatten, är det oftast mest fråga om roll och spey kast mer än att stå och vifta förståss.
Jag har självt en 7 fotare #4 till "djungel fisket" efter Bäcköring.
Varsågod.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-22, 20:48.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Nej, "omöjligt" finns inte. Snarare är det väl så att du blir rackarns bra på längre spön när du väl behärskar ett kortare. Men är du alldeles " grön" som flug fiskare? Så kanske är ett 7 fot är litet lättare att handskas med.
Och ska du fiska Öringar upp till kilot? Då är ett klass 3 eller 4 ett bra val.
Här är ett par korta spön som skulle fungera bra:
Vision Nite 7.6 fot klass 3.
Alternativt. Vision Nite 7 fot. klass 4.
Ihop med en bra DT lina (SA Supra t.ex) klass 3 för klass 3 spöt och klass 4 för klass 4 spöt så har du ett bra kombo för små vatten.
Edit. 7.6 fot, är ca 2.3 m. 7 fot är ca 18 cm kortare.
6 fot = ca 1.8 m.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-22, 21:22.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Helt grön är man väll kanske inte ;P men man kanske skulle köra på säkra kort och ta de lite mer lättkastade spöet ändå, hade väll tänkt att börja fiska fluga lite mer på allvar i år så de e därför jag letar efter ett lite kortare spö för mina små hemmavatten. Letar även efter rulle och lina som passar till något utav dehär kortare spöna.
Kommentera
-
O.k.
Som jag sade, så är Scientific Angler, Supra, DT lina är ett bra val. En DT, är litet lättare att hålla i luften än en WF eller Longbelly lina. Dessutom, så presenterar en DT lina en torr fluga eller en nymf mer precist och landar mjukare. Vilket är väsentligt då små vatten ofta = skygg fisk.
DT linan, skjuter inte lika långt och snabbt dock. Men det behöver du ju knappast bry dig om när du fiskar i små vatten.
Vill du ha ett billigare alternativ till DT (flyt) lina? Så Har Dan Tackel en bra, 2:a sorterings lina:
Rullar:
Lamson Konic 1.5
Eller:
http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1108 (2six modellen alltså)
Och 50 yards = 45m, 20 pund backing = 9.17 kg. Scierra t.ex.
Edit. Tafsar till detta slags fiske är väl sådana med 0.18 eller 0.15 spets.
Edit II.
Här, har du ett trevligt spö också + rulle.
http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=638055 (SLV, modell 4/5 då)
Lina: Dan Tackel DT 3. flyt, 2:a sortering, som jag snackade om tidigare. http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261
Backing lina:
Tafsar. 0.18 och 0.16.
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-22, 22:19.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Jag undar även hur det är att kasta med såhär korta spön jämfört med spön på 9ft?
Kommentera