Hjälp med ny fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ny fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med ny fluglina

Tjena!

Var i björka igår och märkte att min fluglina (loop multi fly line #6) är helt slut. Den har en massa hack i sig, är svart och smutsig på flera ställen och en del av den sjunker dessutom (ja, det är en flytlina såklart). Om jag får tid ska jag lägga upp ett par bilder på skadorna. Nu är mina frågor:

1. Vad kan ha hänt med den? Jag har inte behandlat den på något sätt, men något liknande har ändå aldrig hänt med mina tidigare lina
    2. Vilken ny lina rekomenderar ni?
    3. Hur bör jag behandla en lina?

Tacksam för kommande svar.

1. Loop i all ära. Men deras fluglinor är inget vidare. Ganska stela, yt skicktet krackelerar / torkar ganska lätt. Applisering av lin fett (och rengöring i ljummet vatten + grön såpa eller mild, flytande tvål. Inte disk medel dock! Torkar ut linan. ) ett antal ggr per säsong rekommenderas till deras flyt linor.

2. En Sameo lina är ju alltid ett juste och pris värt val. En Viper t.ex:

3. Se ovan. Gör detta åtminstone ca 3 ggr på en normalt hållbar flyt lina per säsong. Speciellt innan du hänger upp linan för vinter förvaringen är det viktigt att förbereda linan med tvätt / lin fettning. Skitig lina, ökar även slitaget på spö ringarna.

EDIT:

Loon och Rio's lin gukka är bra grejor:

Liksom Cobra Spit, som finns hos flugor.se
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 11:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret. Men är sameos linor så bra? Jag vet själv inte, eftersom jag själv eller någon jag känner har använt dem. De verkade dessutom väldigt billiga.

EDIT: Såg nu att det var en hyllränsning. Tyvärr var alla billiga linor slut. Har du någon egen erfarenhet av sameos linor?
      Senast ändrad av Filip_the_on; 2010-04-11, 12:01.

Kommentera

eller så beställer du en 2:a sorterings lina från dan tackel.. de kör jag med.. med JS inrådan hehe

Kommentera

Efter vad jag har hört är deras linor bra. Har iaf inte hört någon som ondgjort sig över dem. T.om med deras "kit lina" verkar juste.

Men vill du ha en dyrare lina? Då är väl någon av Rio linorna som Gold, Rio Grand eller om du ska ha en "smygar lina" för torrfluge och nymf fisket främst? Rio Selective Trout II. Därmed är det inte sagt att den inte funkar för streamers eller lures också. Rio, är ju ett av topp märkena när det gäller flug linor.

Här är de billigast på nätet så vitt jag vet iaf?

Men som jag sade. Sameo linorna är ett bra val. Det lägre priset, har nog mest med pris konkurrens att göra btw.

Edit. Javisst ja! Dan Tackels linor är justa de med. Det snor låga priset beror på små skönhetsfel i tillverknings processen. Inget som påverkar kast egenskaperna dock. Lågt lin minne också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 12:17.

Kommentera

Sameo Viper och Long belly modellen = Python, finns i lager hos flugor.se Kolla i menyn över linor till vänster på deras hem sida.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Efter vad jag har hört är deras linor bra. Har iaf inte hört någon som ondgjort sig över dem. T.om med deras "kit lina" verkar juste.

Men vill du ha en dyrare lina? Då är väl någon av Rio linorna som Gold, Rio Grand eller om du ska ha en "smygar lina" för torrfluge och nymf fisket främst? Rio Selective Trout II. Därmed är det inte sagt att den inte funkar för streamers eller lures också.

Här är de billigast på nätet så vitt jag vet iaf.

Men som jag sade. Sameo linorna är ett bra val. Det lägre priset, har nog mest med pris konkurrens att göra btw.

Edit. Javisst ja! Dan Tackels linor är justa de med. Det snor låga priset beror på små skönhetsfel i tillverknings processen. Inget som påverkar kast egenskaperna dock. Lågt lin minne också.
              hittar inge fel på dom alls.. beställde en #5 lina till mitt Loop # 5 enda jag oroar mig för är att dom känns lite "tunna" så man inte kan dänga iväg en tyngd wolly bugger eller Masken på dom bara... kär dom på en Streamer strl 8

Kommentera

Den ganska tunna skjutlinan håller för streamers och förtyngda flugor. Jag har fiskat med en Dan Tackel 2:a sort flyt i 2 fulla säsonger nu. Och dängt alla slags flugor, både tyngda och upp till storlek oförtyngda storlek 6 streamers med den utan problem. Det kan t.om vara en fördel med tunnare skjut lina när det blåser motvind. Den skär ju luften med mindre motstånd då. Har även en Dan Tackel, WF 9 flyt till Gädd och HÖ fisket. Har inte prövat den vid aktivt fiske än dock. Men det jag kastat med den ute på gräs mattan, Och den tycks vara helt o.k. den med.

Ytskiktet, är det inget att klaga på heller vad det gäller glid och hållbarhet hos denna lina.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 12:37.

Kommentera

ja har ingen skjutlina ja har den som du länkade nyss

Kommentera

Jag var nyss inne och kollade på sameos hemsida igen. Det ser ut som om de ska öppna en affär i malmö snart! där säljer de flera olika sorters fluglinor. De säljer en robinsonlina för 189 kr (http://shop.textalk.se/se/article.ph...40&art=2960575) och en sameo lina i samma klass för 449 kr. Vad är då skillnaden på produkterna?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X