längd på backing/fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

längd på backing/fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• längd på backing/fluglina

Detta hör säkert till grundkurs 1, men eftersom jag inte vet svaret så frågar jag här.

På en rulle, hur mycket backing respektive fluglina "ska" man ha?

Behöver man endast xx meter fluglina på en 5/6 rulle och resten backing eller hur tänker man?
    Och är det olika på WF samt DT? Olika längder alltså?

Hej!

För Harr, Regnbåge, Röding och Öring, brukar ca 45 m = 50 yards backing (20 pund) vara lagom. Fiskar man Lax och HÖ i älv eller å däremot, är nog 100 yards 30 pund backing absolut minimum.

De flesta flug linor, brukar vara 30 m långa. Det finns en del som är 2 - 3 m meter kortare eller längre dock.

Ska tillägga att jag under alla de år jag fiskat Regnbåge etc. mindre ädel fisk. Mycket sällan haft fisk som dragit ut mer än flug linan och kanske några meter backing som mest. Men kliver "stor luringen" på? Då är man säkert glad för varenda meter backing man har!

Edit. Du har lagom med backing på rullen, om du kan linda upp flug linan litet halv slarvigt på spolen och fortfarande ha några mm spel mellan lina och rull gaveln.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-23, 22:02.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ok, jag tror jag slängde på 75yard och sedan på med fluglina och då tog det stopp :-)

Det blir till att b´plocka bort en hel del backing då jag inte vill ha så full lina...

Kommentera

Gör det!

Det vore ju synd att skava sönder linans ytskikt mot rull gaveln.
        Och som sagt. Du klarar dig gott med 50 - 60 yards med backing.

Har du inte fått stopp på firren efter 30 m flug lina + 45 - 50 m backing? Då är det inte en fisk utan Storsjö odjuret du har fått på!
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ett tips på att få en perfekt längd är att göra allt baklänges när man lägger på linan. dvs att man börjar med att rulla på fluglinan i botten. sen backningen sist. och sen slutar man att köra på backning när man är ett par mm från rullkanten. när man är klar med det sen så rullar man över allt på tex en toarulle eller dylikt och vänder rätt linan på spolen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          158 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X