WF elr DT? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

WF elr DT?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• WF elr DT?

Har precis fått mitt nya Sage Flight spö i klass 4 och nu kommer den svåra frågan gällande lina. DT elr WF? Jag hade tänkt mig att andvända de mest i mellanstora och små vattendrag, men vill även kunna kast hyfsat långt då och då.
    Så en lina som kan göra fina små torrfluge prestationer samtidigt som den kan kasta någålunda bra på långt håll.
    Ge gärna tips på någon särskild lina som ni tycker om, och om vilka märken som är bra.
    och longbelly har jag aldrig fattat vad de är för sorts lina?
    Simma lugnt och våga!

Longebelly är en kombination av WF o DT och det är det jag skulle rekomendera i ditt fall... Sameo har en fin longbelly lina. kolla på www.flugor.se
    annars tycker jag faktiskt en WF lina kan presentera fint med , Det finns speciella linor som är WF som kan presentera riktigt fint. kolla på rio´s linor

Kommentera

Hej!

Iof funkar longbelly o.k. för strömvattens fiske. Och fiskar du emellanåt i sjöar också? Då är jag beredd att hålla med Enel.

Men fiskar du endast Bäck, å eller älv? Då är DT linan överlägsen när det gäller presentation och precision. Längden du behöver kasta i strömmande vatten beror ju på hur nära du kan vada fiskens stånd plats hur som helst. Och nog kan du kasta runt 20 m med en DT om det behövs utan att slita dig allt för trött under ett fiske pass. Dessutom, roll och switch kastar DT linan en aning bättre än både WF och Longbellyn. Det har du god nytta av när det är dåligt med utrymme för bak kast.

Här är en bra DT till hyfsat pris:

DT ska du välja klass 4 och Longbelly (eller WF) klass 5 till ditt spö.

Sameo Python = Longbelly, är en fin lina den med.

p.s. Tänk bara på att med en longbelly likväl som med en DT, så bör du starta kastandet med en ganska stor del av klumpen utanför topp öglan.

Ett annat tips är att skaffa dig en s.k. "lin bricka" som du spänner fast runt midjan. Då slipper du ha en flera meter lång lin slinga hängandes i strömmen ned ströms dig. Eller lös lina som trasslar in sig i div. grönsaker längs strand kanten.
      Denna bricka besparar dig både kraft, ett antal svordomar och högre blod tryck.

Förutom dessa fördelar har du med brickan ingen extra "broms" av lin slingan mot strömmen när du får den första rusningen av den krokade fisken med längre lin slinga ute mellan rullen och lin förar ringen. Fiskar du då med typ 0.15 tafs spets och det är hårdare ström i vattnet? Då kan den extra "bromsen" eller köra med bricka göra hela skillnaden mellan tappad fisk eller håvad firre.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-06, 12:18.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

DT, för känslan och kontrollen, du kan även kasta långt med den.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        152 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X