För lätta linor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För lätta linor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För lätta linor?

Hej,

Ganska så ny på flugfiske men har kommit fram till att jag tycker mina linor alla känns för lätta! Köpte för ett tag sedan ett GREYS GLA #5/6 combo med hela kittet, inklusive lina som man ju tycker borde matcha spöt bra eftersom GREYS satt ihop grejorna i "fabriken".

Då den kändes för lätt skaffade jag en ny lina (Vision Vibe 85, enligt paketet anpassad efter klass 5/6 spön) Men så ta mig fasen, den känns för lätt den med! Jag måse ju göra fel någonstans!

När jag säger "för lätt" så menar jag att det känns som om spöt inte laddar/ur ordentligt. Är min kastteknik felaktig? Eller är mitt spö kanske en "påk" och måste ha ännu tyngre linor för att skjuta iväg ordentligt?

Var på kastkurs i våras, kursledarens alla spö var fasen så mycket lättare att använda, 20-25 meter lina var absolut inga problem att få iväg. Det verkligen kändes som om lina och spö harmoniserade med varandra på hans utrustning, något som jag saknar på mina egna grejor.

Tips?

Tack!

Hej!

Detta kan ju bero på att antingen är spöt under klassat = är mer åt en klass 6 eller t.om 7 än klass 5?

Greys rullar är oftast rätt bra. Deras spön si så där. Och linorna vet jag inget om.

Kan förvisso vara brister i kast tekniken också? Jag har ju aldrig sett dig kasta. Så jag vet ju inte hur bra du är?

Men mitt tips för att se om ditt spö beteer sig bättre med en tyngre lina? Testa med att köpa en Dan Tackel 2:a sorterings WF6 flyt lina för 125:- Det är faktiskt en riktigt bra lina trots det låga priset. Är din Vibe en WF 6? Ta en WF 7 då.

Edit.

Hmm, kollar man Sexy Loops, rod data base På ERN talen? Då är Greys spön en "Loop clon" när det gäller att vara under klassade!

Så en tyngre lina vill nog till ditt spö....även om just den modellen inte var listad i data basen.

9 av 10 Greys spö modeller behöver en tyngre lina än uppgivet.

Dan Tackel 2:a sort linor här:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 22:34.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Köp en DT, en klass 5 eller 6, hos Dan-Tackel, mata ut lina tills du känner att spöt laddar bra, använd den linan sen.
      Annars väger du linan och köper em WF som väger lika mycket.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja, det är nog kanske en kombination av de båda. Var nere vid lokala pölen alldeles nyss, när allt kändes rätt i kastet med tajming etc så laddade det hyfsat och linan löpte ut fint. Det märks verkligen när allt klaffar! Skall ändå testa med era tips, har 4-5 linor liggandes i klasserna 5-7 i garaget, skall kolla. Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        154 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X